Online monitoring

IBD-patiënten

2 april 2021

MijnIBDcoach is een hulpmiddel bij de behandeling

Patiënten met chronische darmontsteking continu op afstand gemonitord

Mensen met IBD hebben een chronische darmontsteking, ook wel IBD genoemd (Inflammatory Bowel Disease). Speciaal voor deze groep patiënten is Tergooi begonnen met de inzet van de app MijnIBDcoach, een vorm van thuis-monitoring. De app maakt het mogelijk om een verslechtering eerder op te merken en de patiënt op afstand snel en toch persoonlijk te begeleiden. Hierdoor hoeven IBD-patiënten minder vaak naar het ziekenhuis, worden ze minder vaak opgenomen en hebben ze meer grip op hun gezondheid. MijnIBDcoach is nu nog beschikbaar voor een selecte groep patiënten. Als de app succesvol is, bieden we het aan bij meer patiënten.

 

Geertruida van den Broek, IBD-verpleegkundige bij Tergooi, werkt volop met de app en geeft antwoord op onze vragen. Zij en haar team hebben hard gewerkt aan het beschikbaar maken van de app MijnIBDcoach. De app is nu nog beschikbaar voor een selecte groep patiënten. Als de app succesvol is, wordt de app voor meer patiënten toegankelijk.

Wat biedt de app MijnIBDcoach onze patiënten?

“Het is een hulpmiddel bij hun behandeling. De app bevat een gezondheidscheck met vragen, een berichtenfunctie en een kennisbank over IBD. Maar ook, het persoonlijke behandelplan en een grafiek die de ziekteactiviteit inschat met een cijfer. Zit het bolletje bijvoorbeeld in het groene vlak, dan is er een laag risico op een actieve ontsteking. Zo weten wij snel of we moeten helpen of niet. Een patiënt stelt in het behandelplan ook doelen en houdt zijn medicatie bij.”

Hoe bevalt het werken met MijnIBDcoach?

“Goed! Ik kan de nadruk leggen op de aspecten die echt van belang zijn voor zijn gezondheid. De app belicht daarin veel aspecten. Zo krijg ik in een korte tijd overzicht over de mogelijke ziekteactiviteit, de eventuele bijwerkingen van medicatie, de therapietrouw, het algeheel welbevinden en of er extra ontstekingen buiten de darm zijn (intestinale manifestaties). Als gegevens afwijken, kan ik adequaat handelen.”

Is je werk er door veranderd?

“De zorg is efficiënter geworden; de vragen zijn al gesteld en ik pak de dingen op die er echt toe doen. We werken hard aan de koppeling met HiX (het elektronisch patiëntendossier) zodat ik straks direct een compleet beeld krijg van de patiënt. Het contact is door corona minder geworden, maar dit is een goede manier om de kwaliteit van zorg op afstand hoog te houden. Natuurlijk wil ik niet de hele dag alleen maar via MijnIBDcoach werken. Telefonische of fysieke afspraken op de poli blijven noodzakelijk en ook belangrijk voor mijn werkplezier. Maar de combinatie is goed. Ik houd nu meer tijd over voor patiënten die wel naar het ziekenhuis moeten.”

Vind je dat digitale zorg past bij je beroep?

“Jazeker, en vooral in de moderne samenleving. Corona of niet. Wij waren hier al voor de pandemie mee bezig. De meeste patiënten vinden het zelf ook een fijne ontwikkeling. We denken landelijk mee aan de verbetering van MijnIBDcoach en dat is erg leuk! Dit heeft effect!”

Wat vinden patiënten van MijnIBDcoach?

“Ze ervaren dat een vraag stellen laagdrempelig is. En we krijgen veel terug dat ze het fijn vinden om niet elke keer voor controle naar het ziekenhuis te moeten komen. Ze vullen nu in hun eigen tijd de gezondheidscheck in. Sommigen vinden de app niet fijn omdat ze bijvoorbeeld digitaal niet zo handig zijn. Zij zijn gewoon welkom in het ziekenhuis. Al merken we dat deze behoefte afneemt gedurende het gebruik van MijnIBDcoach. Het ontvangen van digitale zorg is zeker in het begin onwennig. Natuurlijk moeten ze ons altijd bellen bij spoed of ongerustheid.”

Interessante link: het IBD-team in Tergooi

Deel dit bericht:

E-mail nieuwsbrief