Apotheek

Apotheek

De Apotheek van Tergooi MC is een poliklinische apotheek binnen de muren van het ziekenhuis. U kunt hier terecht voor de recepten van uw dokter, maar ook voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen, hulpmiddelen, vitamines en huidverzorgingsproducten. U gebruik kunt maken van onze apotheek als u patiënt bent bij Tergooi MC.

Het is belangrijk dat u uw geneesmiddelen op de juiste manier gebruikt. Wij helpen u graag. Bijvoorbeeld door u goed te informeren, een innameschema mee te geven of uw medicatie uit te zetten in een weekverpakking. Wij begeleiden u ook bij de thuisbehandeling die onder regie plaatsvindt van een medisch specialist uit Tergooi MC.

Zorg en kwaliteit

Behandelovereenkomst

Als u een recept bij ons inlevert, sluit u volgens de WGBO een behandelovereenkomst met onze apotheker. Dit betekent dat wij uw recept met zorg afhandelen en dat u we u informeren over alles wat van belang kan zijn bij het gebruik van uw medicijn. Dit kan mondeling en schriftelijk, bijvoorbeeld in een Begeleidingsgesprek Nieuw Geneesmiddel (BNG) of via de bijsluiter.

Medicatiebegeleiding

Wij geven een geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst brengen we uw huidige geneesmiddelgebruik in kaart. Dit doen we door het Landelijk Schakelpunt (LSP) te raadplegen en door u een aantal gerichte vragen te stellen. We verstrekken u het geneesmiddel als we hebben vastgesteld dat u het geneesmiddel veilig kunt

gebruiken. We leggen altijd uit hoe u het geneesmiddel moet gebruiken en wat u kunt verwachten. Soms neemt dit wat tijd in beslag, maar u weet dan wel zeker dat u het medicijn op de juiste manier gebruikt.

Het is ook onze taak om recepten te controleren. Uw arts kan een medicijn voorschrijven dat niet goed samengaat met uw andere geneesmiddelen. Als wij dit constateren, nemen wij contact op met uw arts. Speciale aandacht hebben we voor allergieën, ziektes, zwangerschap en kinderwens. Het is belangrijk dat u deze informatie met ons deelt en dat u ons vertelt welke vrij verkrijgbare geneesmiddelen u gebruikt.

Medicijnconsult/ spreekuur

U bent altijd welkom voor vragen over medicijnen of andere onderwerpen. De apothekersassistenten kunnen uw vragen in de meeste gevallen direct beantwoorden. Zij kunnen uw vraag ook doorspelen naar de apotheker. Wilt u de apotheker persoonlijk spreken? Hiervoor beschikken we over een aparte ruimte. Bel ons dan voor een afspraak.

Uitwisseling gegevens en privacy

Alle medewerkers van de apotheek zijn gebonden aan het beroepsgeheim en het privacyreglement van onze beroepsorganisatie KNMP.

We registreren uw gegevens, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik, aandoeningen en eventuele allergieën. Deze gegevens hebben we nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken of als we contact met u op willen nemen. Uw gegevens zijn alleen in te zien door de apothekers, de assistenten, uw arts en uzelf. We wisselen alleen gegevens uit als u daar toestemming voor geeft. Geeft u die toestemming niet? Dan kunnen andere huisartsen en apotheken uw gegevens niet inzien. Ook niet in noodsituaties. U heeft als patiënt altijd het recht om uw dossier in te zien.

Om fouten bij het voorschrijven van medicijn voorkomen, adviseren wij u om uw vaste apotheek toestemming te geven voor het overdragen van hun medicijngegevens. Dit kan via de website www.ikgeeftoestemming.nl. Meer informatie over het digitaal uitwisselen van medicatiegegevens en privacy vindt u op www.vzvz.nl of in ‘Medische Tergooi-gegevens delen met uw huisarts‘.

Kwaliteit

Wij werken volgens de Nederlandse ApotheekNorm (NAN) en de norm Medicatieoverdracht van de IGZ. In ons kwaliteitszorgsysteem staat beschreven hoe we werken. Ons kwaliteitssysteem stelt ons in staat om de kwaliteit van onze dienstverlening periodiek te evalueren en te verbeteren. De Polikliniekapotheek van Tergooi MC in sinds 2009 HKZ gecertificeerd.

Service en gemak

Eerste bezoek aan de poliklinische apotheek

Om kwalitatief goede en veilige farmaceutische zorg te kunnen bieden, is het belangrijk dat wij op de hoogte zijn van de medicijnen die u gebruikt. We vragen u daarom om de volgende gegevens of informatie mee te nemen:

  • uw legitimatiebewijs
  • verzekeringsgegevens voor de declaratie van de rekening
  • een overzicht van de geneesmiddelen die u al gebruikt
  • medische gegevens, waaronder allergieën, aandoeningen, zwangerschap.

Recepten

Meestal maken we het recept klaar terwijl u wacht. Als we het geneesmiddel niet of niet voldoende op voorraad hebben, overleggen we met u of u een deel van de medicijnen mee wilt nemen of dat u alle middelen samen op een later tijdstip komt afhalen. Herhaalrecepten die u al eerder bij ons heeft afgehaald, kunt u ook via de mail bestellen: .

Overheveling medicatie

Sinds 2012 vallen verschillende specialistische medicatie onder de volledige verantwoordelijkheid van het ziekenhuis. Deze middelen zijn alleen bij de apotheek van het ziekenhuis te verkrijgen.

Het gaat dan om de volgende geneesmiddelen:

  • TNF alfaremmers (2012)
  • Oncolytica en groeihormonen (2013)
  • Fertiliteitshormonen (2014)
  • Overige Oncolytica (2015)

Inleveren overtollige medicijnen

Geneesmiddelen die de apotheek eenmaal hebben verlaten, kunt u alleen nog ter vernietiging bij ons inleveren. Wij kunnen namelijk niet meer garant staan voor de kwaliteit van deze medicijnen. Als u naalden of spuiten inlevert, zorg er dan voor dat onze medewerkers zich daar niet aan kunnen prikken. U kunt bij ons hiervoor gratis een naaldencontainer afhalen.

Betalingen

De apotheek van Tergooi MC heeft met bijna alle zorgverzekeraars een contract. Uw zorgverzekeraar vergoedt de meeste geneesmiddelen. Deze kosten kunnen wij voor u bij uw zorgverzekeraar declareren. U neemt het geneesmiddel in dat geval zonder te betalen mee naar huis. Als u uw geneesmiddel zelf moet betalen, kunt u alleen pinnen. In bijzondere gevallen kunnen wij u een factuur sturen.

Klachten en suggesties

Heeft u vragen, klachten, aanbevelingen of wensen? Laat het ons weten. We behandelen uw opmerkingen en klachten met zorg. Wilt u meer weten over hoe u een klacht in kunt dienen? Dan verwijzen we u naar ‘Heeft u een klacht?’.

Vragen

Kan iedereen terecht bij de apotheek van Tergooi MC?

Ja, iedereen die medicijnen op recept van een medisch specialist of huisarts wil afhalen, kan bij ons terecht. Bent u net ontslagen uit het ziekenhuis? Heeft u op de Spoedeisende Hulp of in de polikliniek een recept ontvangen? U bent van harte welkom. Daarnaast kunt u ook bij ons terecht wanneer u geen patiënt bent van het ziekenhuis.

Ben ik verplicht mijn geneesmiddelen altijd bij dezelfde apotheek te halen?

Nee, in Nederland kunt u zelf kiezen bij welke apotheek u uw medicijnen haalt. Dat kan dus een andere apotheek zijn dan daar waar u eerder bent geweest en uw gegevens bekend zijn. U kunt er voor kiezen om voortaan altijd uw geneesmiddelen bij ons te halen. In dat geval zullen wij met uw toestemming uw gegevens opvragen van uw vorige apotheek en deze beheren.

Hoe weet de apotheek van Tergooi MC of mijn medicijnen elkaar wel verdragen?

Voordat wij u de medicatie geven waarvoor u een recept heeft gekregen, stellen wij enkele vragen over de medicijnen die u al gebruikt en uw ziektebeeld. Vervolgens gaan wij zorgvuldig na of u de nieuwe medicijnen veilig naast uw andere medicijnen kunt gebruiken. Na iedere levering ontvangt u van ons een overzicht met daarop uw actuele medicatie, het Actuele Medicatie Overzicht (AMO). Wij geven – met uw toestemming – de meegekregen medicijnen door aan de apotheek waar u al eerder geneesmiddelen heeft gehaald. Zo blijft ook uw eigen apotheek op de hoogte van wat u gebruikt.

Moet ik bij de apotheek van Tergooi MC betalen voor mijn medicijnen?

In de meeste gevallen hoeft u niet te betalen. Wij hebben met de meeste verzekeraars afspraken gemaakt over betaling via declaratie. Net als bij een gewone apotheek kunt u dan uw geneesmiddelen meenemen op vertoon van uw verzekeringsgegevens.

Waar kan ik mijn geneesmiddelen krijgen na sluitingstijd van de apotheek?

Wanneer u met spoed uw medicatie nodig heeft, kunt u terecht bij:
Dienstapotheek Gooi en Vechtstreek (Bij de ingang van Spoedzorg in Hilversum)
T 035 533 06 07
www.dienstapotheek-gooi.nl

Kan ik bij de Polikliniekapotheek van Tergooi MC ook terecht voor producten die niet op recept worden verstrekt?

Ja, u bent bij ons ook welkom voor zelfzorggeneesmiddelen (zoals pijnstillers), hulpmiddelen, vitamines en anti-allergische cosmetica.