Verblijf op de Acute Opname afdeling
De Acute Opname afdeling bevindt zich op locatie Hilversum. U kunt hier 24 uur per dag worden opgenomen. Op deze afdeling liggen patiënten van diverse specialismen. U verblijft in principe maximaal 2 x 24 uur (48 uur) op deze afdeling. Binnen deze periode bespreken we of u met ontslag kunt of dat u wordt overgeplaatst naar de verpleegafdeling van uw specialist.
Bezoek
- De bezoektijden zijn van 11:00 tot 20:00 uur.
- Op de afdeling zijn de bezoektijden anders dan in de rest van het ziekenhuis. Dit doen we voor voldoende rust en privacy tijdens de artsenvisite.
- Voor familiegesprekken kunnen we een losse afspraak maken.
- We vragen u en uw familie zich te houden aan deze bezoektijden. Alleen in overleg met de verpleegkundige kunnen we hier eventueel van afwijken.
- Het maximaal aantal bezoekers aan bed is twee. We respecteren daarmee de privacy van onze patiënten. We vragen u dringend hier rekening mee te houden. Heeft u op een bepaald moment behoefte aan meer bezoekers? Overleg dit dan met de verpleegkundige.
- De verblijfsduur op de afdeling is kort. Daardoor wisselen veel patiënten op deze afdeling. Hierdoor kunnen soms bezoekers buiten de bezoektijden aanwezig zijn voor een opnamegesprek.
Medicatie
Als u thuis al medicijnen gebruikt, vragen we u deze mee te (laten) nemen als u voor opname naar het ziekenhuis komt. De arts kan dan beoordelen of u deze medicatie tijdens uw opname moet blijven gebruiken. In het ziekenhuis geeft de verpleegkundige u uw medicijnen.
Roken
We verwachten van u dat u tijdens uw opname niet rookt. Wilt u de afdeling tijdelijk verlaten? Laat dit dan weten aan de verpleegkundige, zodat we weten waar u bent. In de gebouwen en op het terrein van het ziekenhuis mag u niet roken.
Contactpersoon
- Het is belangrijk dat u onder uw familie en vrienden een contactpersoon aanwijst. Deze contactpersoon mag bij ons inlichtingen inwinnen over uw gezondheidssituatie.
- Geef bij binnenkomst de naam en het telefoonnummer van deze contactpersoon aan ons door.
- De contactpersoon kan contact met ons opnemen en andersom. Dus ook wij kunnen aan deze persoon informatie doorgeven als dit voor u belangrijk is.
- Laat uw familie en kennissen alleen bij uw contactpersoon aankloppen voor informatie over uw gezondheidstoestand.
- Wil uw contactpersoon informatie van ons? Laat uw contactpersoon dan na 10:30 uur naar onze afdeling bellen. Op dat moment is in principe de artsenvisite afgerond. We kunnen dan actuele informatie geven over het beleid voor die dag.
Patiëntenkaarten
MRSA-bacterie
- Bent u in de afgelopen twee maanden opgenomen geweest in een buitenlandse zorginstelling?
- Woont of werkt u op een bedrijf met varkens. vleeskalveren of vleeskuikens?
Meld dit bij de verpleegkundige of uw behandelend arts.
Ontbijt en lunch (afhankelijk van uw dieet)
U kunt zelf uw maaltijden samenstellen en heeft daarin een ruime keuze. Een medewerker van de afdeling Service en Voeding bespreekt met u elke dag het menu. Mag u vanwege uw religie, dieet of levensovertuiging niet alles eten? Daar houden we dan rekening mee.
Brood en broodsoorten
- Wit brood, lichtbruin brood, volkoren brood.
- Beschuit, knäckebröd met sesam, roggebrood, ontbijtkoek.
- Cornflakes, muesli.
- Roomboter, Becel margarine, Becel halvarine.
Hartig beleg
Jong belegen kaas, komijnekaas, oude kaas, smeerkaas 40+, smeerkaas 20+, runderrookvlees, schouderham, smeerleverworst, kalfspaté, boterhamworst, kipfilet, cervelaatworst.
Zoet beleg
Aardbeienjam, abrikozenjam, chocoladehagel melk of puur, honing, pindakaas, hazelnootpasta.
Dranken
Koffie, thee, melk, karnemelk, chocolademelk, tomatenbouillon, kippenbouillon, tuinkruidenbouillon, jus d’orange, appelsap, limonadesiroop, suikervrije siroop, roosvicee.
Papsoorten en vloeibare producten
Havermoutpap, griesmeelpap, brinta, vanillevla, yoghurt, appelmoes.
Bij de koffie- en theerondes
Abrikozenmoes, pruimenmoes, cassis light, spa rood, sinas light.
Wie werken er op de afdeling?
- Patiëntenvervoer
- Voeding en service medewerker tot 21:00 uur
- Afdelingssecretaresse
- Fysiotherapeut
- Diëtiste
- Geestelijk verzorger
- (Gespecialiseerd) verpleegkundige
- Stagiaire verpleegkundige
- Anesthesiemedewerker
- Coassistent (in opleiding tot basisarts)
- Arts-assistent (basisarts)
- Specialist
Artsenvisites
- U heeft het meest te maken met de verpleegkundige die voor u zorgt.
- Dagelijks lopen de artsen visite. In principe komt een arts-assistent samen met een specialist bij u langs.
- We hebben op de afdeling geen vaste artsen, dus dit kunnen elke dag andere artsen zijn.
- De artsen komen meestal in de ochtend bij u langs.
- Omdat op de Acute Opname afdeling patiënten voor diverse specialismen worden opgenomen, kan het zijn dat u allerlei artsen zien maar nog niet uw arts. Dit heeft te maken met de reden waarvoor u bent opgenomen.
- We kunnen ook andere disciplines voor u in consult vragen als dit nodig is.
Wisseling diensten verpleegkundigen
Tussen 7:00 en 7:30 uur in de ochtend wisselen de verpleegkundigen van dienst. In de middag wisselen ze tussen 15:00 en 15:30 uur. In de avond tussen 23:00 en 23:30 uur. Tijdens deze overdrachtsmomenten kan het goed zijn dat u even niemand op de gang tegenkomt. De deuren van de teampost zijn dan ook gesloten. Natuurlijk kunt u wel gewoon de bel bij uw bed blijven gebruiken.
Hoofdbehandelaarschap
In principe is de hoofdbehandelaar de specialist die verantwoordelijk is voor uw behandeling. Iedere patiënt op de Acute Opname afdeling heeft een specialist als hoofdbehandelaar. Buiten kantooruren neemt de dienstdoende specialist uw zorg over.
Behandelgarantie
Een team van specialisten garanderen uw behandeling. Arts-assistenten en andere disciplines ondersteunen dit team. Het behandelteam houdt tijdens de opname uw dossier goed bij. De arts-assistenten lopen elke dag visite op de afdeling en bespreken het beleid met de hoofdbehandelaar.
Vragen?
Heeft u nog vragen of opmerkingen? Stel uw vragen aan een van onze medewerkers. We geven u graag uitleg, of het nu gaat over de medische en verpleegkundige behandeling of over uw dagelijkse verzorging.
Opmerkingen, suggesties of klachten
Heeft u opmerkingen, suggesties of klachten? Die kunt u het beste kwijt bij de personen die er direct bij betrokken zijn. Komt u er samen niet uit? Wil u het met iemand bespreken? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris. Deze is te bereiken tijdens kantooruren op T 088 753 14 10. U kunt uw ervaringen ook kenbaar maken via of via het digitale klachtenformulier..
Heeft u ideeën, complimenten of opmerkingen die van belang zijn voor patiënten die na u komen? Geef uw mening over Tergooi MC.