Jaarverslag – Kwaliteit als fundament
Kwaliteit is van ons allemaal, van iedereen in Tergooi MC en van de patiënt. We willen meer toe naar een subjectief beeld van kwaliteit: waarderen van wat betrokkenen echt belangrijk vinden (‘maatwerk’). Onze zorg moet gericht zijn op de uitkomst voor patiënten. We werken aan kwaliteit als een proces van meten, leren, reflecteren en verbeteren. We vertrouwen daarbij op onze professionals die kunnen handelen op een manier die zij in een bepaalde situatie zinnig achten.
In 2023 werkten we aan de volgende thema’s:
- Patiëntgerichtheid: Dag in, dag uit willen we goede zorg bieden en samen beslissen over passende zorg. In 2023 kende onze patiëntgerichtheid een bijzonder aandachtspunt: een goede overgang naar de nieuwbouw voor onze patiënten. Deze overgang was voor iedereen even wennen en we hadden te maken met enkele kinderziektes. Met een apart project, gericht op de nazorg voor patiënten haalden we kort cyclisch alle feedback op en investeerden we in nazorg en het aanpassen van processen die niet goed werkten.
- Patiëntparticipatie: Tergooi MC wil betekenisvol zijn voor patiënten. Vandaag en in de toekomst. Onze missie is om waardevolle zorg te bieden, zorg die bijdraagt aan de kwaliteit van leven. We zijn trots op de waardering van onze patiënten in 2023 over de wijze waarop we samen beslissen. Om de kwaliteit van de verleende zorg te blijven verbeteren, halen we patiëntinzichten op. We meten patiëntervaringen en uitkomsten. We delen, bespreken en benutten die inzichten in de verschillende teams. In 2023 analyseerden we telefonische en videoconsulten en klantcontactervaringen. Aan de hand daarvan startten we verbeteracties.
- Tijdigheid/ toegankelijkheid van zorg: We willen waardevolle zorg bieden en die ook 24×7 toegankelijk houden voor de inwoners van onze regio. De afdeling Spoedeisende Hulp van Tergooi MC en de Huisartsen Spoedpost werken in de nieuwbouw samen op één locatie. We zijn trots op de zorgvuldige overgang van alle patiënten en het toegankelijk houden van onze zorg tijdens deze verhuizing en erna. De toegankelijkheid van onze zorg blijft een belangrijk aandachtspunt.
- Kwaliteit en veiligheid van onze zorg: Mooie resultaten behaalden we ook op het gebied van veiligheid. Bij veilige zorg voor kwetsbare ouderen werd het GEM-team in 2023 erkend als parel in de acute ouderenzorg. De farmacie speelt daarbij een belangrijke rol in hoe zij de veiligheid van onze medicatie bewaakt. Ook realiseerde de farmacie in 2023 nauwere samenwerking tussen het ziekenhuis en de poliklinische apotheek.
- Continue verbeteren: We sturen op een continue verbetercyclus en leren van onze klachten, incidenten en (potentiële) calamiteiten. Bij onderzoek naar calamiteiten komen we samen met alle betrokkenen; begeleid door een van de twee onafhankelijke experts. Vanuit ons veiligheidmanagementsysteem signaleren we risico’s in de zorg vroegtijdig. Door goed te anticiperen proberen we ongewenste uitkomsten van de zorg te voorkomen. Qualicor toetst en heraccrediteert ons op de goede werking van dit systeem en op de concrete verbeterdoelen (IGJ). Naast risicogericht signaleren en verbeteren, investeren we in ontmoetingen en leren we van wat er goed gaat. Met collega ziekenhuizen werken we hierin samen en nemen we deel aan het landelijke programma ‘Tijd voor verbinding’.
Kwaliteitskeurmerk met glans behaald
Tergooi MC kreeg op 24 januari 2023 het kwaliteitscertificaat uitgereikt door Qualicor Europe. We behaalden de audit met glans. Dit kwaliteitskeurmerk bevestigt dat medewerkers van Tergooi MC dagelijks kwaliteit van zorg leveren. Uiteraard motiveert dit om continu te blijven verbeteren.