Floor en haar arts over samen beslissen bij borstkanker

24 september 2024

Floor van Wingerden
Floor van Wingerden (r) naast oncologisch chirurg Eline Vriens ‘fijn dat ik zelf de regie kon behouden’

Floor en haar arts over samen beslissen bij borstkanker

‘Het voelde voor mij heel fijn dat ik zelf de regie kon behouden.’ Patiënte Floor van Wingerden vertelt hoe zij samen met oncologisch chirurg Eline Vriens besliste over haar borstkankerbehandeling.

 

Samen beslissen is het proces waarbij zorgverlener en patiënt samen tot de beste keuze komen over een behandeling of bepaalde zorg. Maar hoe werkt samen beslissen in de dagelijkse praktijk? Wat is daarbij handig om te weten als patiënt?

Emotionele impact

Floor van Wingerden staat al 14 jaar onder behandeling bij dokter Vriens voor haar verschillende stadia van borstkanker en is meerdere malen geopereerd. Ze vertelt: ‘We kennen elkaar al sinds 2010 en we hebben veel meegemaakt. Weet je, als je in het begin hoort dat je borstkanker hebt, dan zit je soms zó met je hoofd in de mist. Ineens heb je kanker en dat heeft zoveel emotionele impact. Dan was het fijn om hier samen met mijn partner naartoe te komen. Zo hadden we met zijn drieën goede gesprekken. Daarvoor gaf dokter Vriens echt de ruimte en dat voelde heel goed.’

Tips van Floor van Wingerden

‘Schrijf al je zorgen en vragen op en neem iemand mee bij het consult die meeluistert of vragen stelt. Wees niet bang om nog een keer een consult aan te vragen of met een physician assistant of verpleegkundige verder te praten.’

Oncologisch chirurg Eline Vriens: ‘Patiënten slecht nieuws brengen is iets dat nooit went. En dat is misschien maar goed ook. Het raakt me iedere keer opnieuw. Horen dat je kanker hebt. Dat slaat in als een bom. Daarom adviseer ik patiënten altijd om een naaste mee te nemen. Iemand waarop je kan steunen. Iemand bij wie je je ei kwijt kunt. Dat is zo belangrijk. Om alles beter te onthouden adviseer ik tegenwoordig ook om het gesprek op te nemen. Want meestal is er zo veel informatie in een gesprek. Zo kan je het thuis in alle rust nog eens opnieuw beluisteren. En schrijf eventuele vragen na zo’n gesprek meteen op, zodat deze in een volgend gesprek kunnen worden beantwoord.’

Serieus genomen

Floor van Wingerden merkte aan alles dat ze mee mocht beslissen. ‘Mijn vragen schreef ik op en nam ik mee naar het gesprek. Daarbij had ik het gevoel dat mijn wensen en zorgen serieus werden genomen en ik de ruimte had om mee te denken over mogelijke behandelopties. Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat dokter Vriens mij een richting in wilde sturen, ook niet als ik haar om advies vroeg. Iedere keer schetste ze op basis van mijn wensen de mogelijkheden en gaf de ruimte om daarover na te denken’.

Tips van Eline Vriens voor patiënten en zorgverleners

Voor patiënten: ‘Meestal is er teveel informatie in een gesprek. Het kan helpen om het gesprek op te nemen, zodat je het later kan terugluisteren. En neem altijd iemand mee.’

Voor zorgverleners: ‘Geef een zo duidelijk mogelijke opsomming van de verschillende opties bij behandelingen, waarbij een sturend advies ook een optie kan zijn als de patiënt erom vraagt. Ook de wens van de patiënt om een behandeling niet te willen, is een optie, mits hij of zij goed geïnformeerd is.’

Regie behouden

Eline Vriens: ‘Samen zochten we naar de best passende behandeling van Floor. Natuurlijk zijn er richtlijnen waar we ons aan moeten houden. Maar het allerbelangrijkste is dat de zorg echt past bij Floor. Wat is haar wens? Past het bij haar leeftijd? Bij haar werkomstandigheden? Zijn er familie en vrienden die zorg en opvang rondom de operatie of behandeling kunnen geven?’ Floor van Wingerden: ‘Het voelde voor mij heel goed dat ik zelf de regie kon behouden. Borstkanker is gewoon een heftige ziekte.’

Inmiddels heeft Floor alle behandelingen achter de rug. ‘Ondanks dat het niet altijd makkelijk is geweest en het uiteindelijk je eigen proces is, voelde het echt alsof het team van de afdeling echt naast me stond.’

Een mooi voorbeeld is die keer dat Eline Vriens haar belde met goed nieuws. Eline Vriens: ‘Dat zijn de allerleukste telefoontjes. Goed nieuws brengen is gewoon ontzettend fijn.’ Floor van Wingerden: ‘Dat telefoontje met het goede nieuws over mijn biopt. Ik weet nog precies waar ik was. In een pashokje. Echt een moment om nooit meer te vergeten.’

Deel dit bericht:

E-mail nieuwsbrief