Oncologie verpleegafdeling D4

Verpleegafdeling Oncologie

We zijn op verpleegafdeling Oncologie gespecialiseerd in het diagnosticeren en behandelen van oncologische en hematologische aandoeningen. De afdeling bestaat uit een dagbehandeling en kliniek. Op de dagbehandeling geven we chemotherapie.

Hoe verloopt de opname?

De verpleegkundige ontvangt u en begeleidt u naar uw kamer. Het kan zijn dat de verpleegkundige u ophaalt van de Spoedeisende Hulp of van de Acute Opname Afdeling (AOA). De verpleegkundige wijst u uw bed en kastruimtes. Daarna doet de verpleegkundige met u het opnamegesprek. Dan zijn enkele zaken belangrijk.

  • Geef een contactpersoon op en het telefoonnummer waarop we deze persoon kunnen bereiken. Deze contactpersoon is de enige aan wie we (verpleegkundige) informatie mogen doorgeven.
  • Neem uw medicijnen mee of een lijstje waar ze opstaan.
  • Zijn er bijzonderheden? Bent u bijvoorbeeld angstig? Vertel het.

De verpleegkundige geeft u uitleg over bijvoorbeeld:

  • het belsysteem
  • het gebruik van televisie, telefoon, radio en internet
  • de indeling en ligging van de afdeling
  • de dagindeling en het verpleegsysteem.

De verpleegkundige zal ook:

  • uw bloeddruk meten
  • uw pols(slag) tellen
  • uw temperatuur opnemen
  • uw lengte en gewicht bepalen.

We vragen u de rest van uw opnamedag op of in de buurt van uw kamer te verblijven. Dit is belangrijk. Waarom?

  • De arts-assistent voert met u ook een opnamegesprek en doet lichamelijk onderzoek.
  • Vaak maken we nog een hartfilmpje (ECG).
  • Het mogelijk is dat bij u bloed moet worden afgenomen voor onderzoek. Ook kunnen we u vragen urine in te leveren voor onderzoek.
  • Mogelijk moet nog een röntgenfoto van uw hart en longen worden gemaakt. Het kan ook zijn dat nog andere onderzoeken moeten plaatsvinden.

Kamers

U ligt op een eenpersoonskamer zodat u veel privacy en rust heeft. Alle patiënten krijgen een tablet voor info- en entertainment.

Op de afdeling bevindt zich een familiekamer, hier vinden gesprekken plaats met de arts. U kunt ook van deze kamer gebruikmaken als u zich even wilt terugtrekken. De familie mag van deze kamer gebruikmaken tijdens het waken. De slaapbank kan dan worden gebruikt als slaapplek.

Afwezigheid

Wilt u de afdeling even verlaten? Meld dit dan bij de verpleging. We vinden het prettig te weten waar u bent.

Roken

Roken is niet toegestaan op het terrein van het ziekenhuis.

Telefoon en tablet

Alle patiënten ontvangen een tablet voor informatie en entertainment. Tergooi MC biedt u de mogelijkheid tv te kijken via de firma Patientline. U kunt zich hiervoor aanmelden via een gratis app. We vragen u en uw bezoek dringend: veroorzaak geen overlast voor anderen met telefoneren. Onze huisregel is dat u na 22:00 uur niet meer telefoneert.

Bezoek

De bezoektijden zijn dagelijks van- 9:00 en 21:00 uur.

Maaltijden

Als u mag eten, kunt u tijdens ontbijt en lunch genieten van een broodmaaltijd. De avondmaaltijd is warm. De voedingsassistent komt bij u langs om van u te horen wat u wilt eten. Op de afdeling staat een koelkast waar u beperkt-houdbare etenswaren kunt bewaren. Op deze producten moet uw naam staan en de datum; ze mogen niet langer dan twee dagen bewaard blijven. Meegebrachte producten mag u alleen gebruiken na overleg met de verpleegkundige.

Contactpersoon

  • We vragen u één of twee contactpersonen op te geven. Alleen aan contactpersonen geven we informatie, bij calamiteiten nemen we met hen contact op. We geven geen informatie over u aan personen die u niet heeft opgegeven als contactpersoon.
  • Het is fijn als de contactpersoon aanspreekpunt is voor de familie, vrienden en kennissen, zodat zij op de hoogte blijven. Hiermee voorkomt u dat we deze mensen teleur moeten stellen.
  • Het staat uw contactpersoon vrij om telefonisch informatie op te vragen bij de afdeling. Voor 11:00 uur is het erg druk op onze afdeling, we vragen contactpersonen daarom ons te benaderen na 11:00 uur.
  • Tijdens de opname willen wij u zo goed mogelijk informeren over uw gezondheid. Als u of uw contactpersoon naast de reguliere gesprekken een extra gesprek wil met de arts-assistent of oncoloog, meld dit dan bij de verpleegkundige of de secretaresse van de afdeling. De hoofdbehandelaar is niet altijd aanwezig bij gesprekken met de arts-assistent en patiënt of familie, maar is wel op de hoogte van de inhoud van het gesprek.

Verzorging

  • We proberen u zo goed mogelijk te begeleiden en te verzorgen. We houden daarbij rekening met uw lichamelijke klachten en uw psychische welbevinden.
  • Wees uzelf. Doe wat u kunt en mag en zeg wat u wel en niet prettig vindt.
  • We raden u aan goed schoeisel mee te nemen, zodat u niet uitglijdt op de afdeling.
  • Op de afdeling is een belsysteem. Als u belt, komt het signaal altijd over. We proberen zo snel mogelijk gehoor te geven aan uw oproep. Als uw verpleegkundige op dat moment net een andere patiënt verzorgt, kan het zijn dat u even moet wachten.

Pijn

De verpleegkundige vraagt u elke dag of u pijn heeft. Zij vraagt u dan uw pijn een cijfer te geven tussen de 1 en 10. Zo proberen we de pijn snel te signaleren en te verminderen, bijvoorbeeld door uw medicijnen aan te passen.

Schoonmaak

Hygiëne heeft in het ziekenhuis een hoge prioriteit. Toiletruimtes, doucheruimtes, wastafels, vloeren, tafels en stoelen worden dagelijks schoongemaakt. Ook vensterbanken, bedlampen en gordijnrails maken we regelmatig schoon. Wij doen dat misschien anders dan u thuis gewend bent. In het ziekenhuis maken we ‘droog’ schoon. Dit doen we met de microvezelmethode. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat dit zeer hygiënisch is.

Aansprakelijkheid

We kunnen verlies, diefstal of beschadiging alleen vergoeden als sprake is van verwijtbaar handelen of grove nalatigheid van medewerkers van het ziekenhuis. Of in een situatie waarin u sterk afhankelijk bent van het ziekenhuis, bijvoorbeeld in de periode tijdens en direct na een ingreep.

Vervoer

Als u tijdens uw opname wordt vervoerd per taxi of ambulance, is dit voor rekening van het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld aan vervoer voor onderzoek van Tergooi MC naar een ander ziekenhuis en weer terug. De kosten voor taxivervoer naar huis of naar een verpleeg- of verzorgingshuis betaalt u zelf.

Ontslag

Tijdens uw opname richten we ons op uw herstel en kijken we vooruit naar het ontslag. Naast dagelijks overleg met de arts is twee keer per week een overleg over het ontslag en de periode daarna. Samen met u en de nazorgverpleegkundigen inventariseren we welke hulp u na de opname nodig heeft. Het is daarom belangrijk dat u ons goed informeert over uw situatie thuis. Bij uw ontslag krijgt u een polikliniekafspraak, de benodigde recepten en eventuele adviezen mee. Heeft u hierover nog vragen? Bel dan de afdeling A0: T 088 753 2140.

Ons team

Informatie over aandoeningen, onderzoeken en behandelingen

Patiënteninformatie
van deze afdeling