De cliëntenraad

De cliëntenraad

De acht leden van de cliëntenraad bekijken alles wat Tergooi MC doet door de bril van de patiënt. Zij richten zich op de betrokkenheid van patiënten bij de zorg en het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de zorg. Dat doen zij voor de patiënten en hun naasten.

 

Voor de periode 2024-2025 ligt de focus en prioriteit van de cliëntenraad bij (het vergroten van) patiëntparticipatie, de ontwikkelingen in het kader van regionale samenwerking en bij (het verder verbeteren van) patiëntcomfort en -beleving. De cliëntenraad behandelt geen klachten, dat doet de klachtencommissie.

Onafhankelijk

Als cliëntenraad behartigen we de belangen van patiënten en hun naasten. Dit doen we vanuit een onafhankelijke positie. We volgen nauwlettend het beleid van Tergooi MC en de actualiteiten die invloed kunnen hebben op de kwaliteit en veiligheid van de zorg en dienstverlening van het ziekenhuis. Wij geven advies (gevraagd en ongevraagd) of verlenen instemming op basis van informatie die we van het ziekenhuis krijgen, uit eigen onderzoek en van ervaringen van cliënten. Op advies en initiatief van de cliëntenraad wordt de Patiënt Effect Rapportage (PER) gebruikt, zodat bij elk beleidsvoorstel de effecten voor cliënten in kaart worden gebracht, zowel de positieve als de negatieve.

Praat mee op Tapster

Omdat we goed bereikbaar willen zijn voor patiënten en hun naasten, heeft de cliëntenraad Tapster in gebruik genomen: een onafhankelijk, digitaal platform waar we met elkaar praten over onze zorg. Zodra de cliëntenraad een adviesaanvraag krijgt dat direct het patiëntbelang raakt, kan eenvoudig via Tapster de mening van een grote groep cliënten worden gepeild en kan de opbrengst daarvan worden meegenomen in ons advies aan het ziekenhuisbestuur. Ook kunt u hier gemakkelijk uw ervaringen met anderen delen. Zo vergroten we de betrokkenheid van patiënten bij de zorg in Tergooi MC. Wilt u ook meepraten? Maak hier een account.