Onze speerpunten
Om de belangen van de cliënten van Tergooi MC goed te kunnen behartigen, denken en praten de leden van de cliëntenraad mee over veel verschillende onderwerpen. Elke twee jaar besteden we extra aandacht aan een aantal onderwerpen, onze speerpunten. Deze bepalen we aan de hand van:
- de onderwerpen die wij als cliëntenraad belangrijk vinden
- de fase van ontwikkeling van het ziekenhuis
- de strategie van het ziekenhuis
- de wettelijke rol die de cliëntenraad heeft
Met elkaar kunnen we de zorg nog beter maken. Dit zijn onze speerpunten voor 2024-2025:
Patiëntenparticipatie
We vinden het van belang dat patiënten en hun naasten worden gehoord en dat zij over de zorg die zij krijgen, kunnen meedenken en beslissen. Het beschikken over de kennis en ervaring van patiënten en hun naasten is belangrijk om een beeld te hebben waar hun wensen liggen. De cliëntenraadsleden houden onder andere via rondes in het ziekenhuis en hun netwerken contact met individuele patiënten en hun naasten. Zo horen zij wat er onder hen leeft.
Regionale samenwerking ‘Gezond Gooi’
In het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA) wordt in 2024-2026 door diverse zorgpartijen gewerkt aan een integraal regionaal samenwerkingsplan. Als cliëntenraad van Tergooi blijven we, zowel binnen Tergooi als daarbuiten, proactief betrokken bij deze ontwikkelingen. Wij proberen daarbij de juiste positie in te nemen met het uiteindelijke doel om de toegankelijkheid van de zorg in de regio te borgen door onder meer aandacht te vragen voor regionale medezeggenschap.
Patiëntcomfort- en beleving
Binnen dit speerpunt ligt de focus op o.a. wachttijden, digitale toegankelijkheid, hygiëne en voldoende bekwame en betrokken medewerkers. Door deze aspecten te benadrukken en actief betrokken te zijn bij het monitoren van de patiëntervaring kan de cliëntenraad een waardevolle rol spelen bij het identificeren van concrete vraagstukken en, in het verlengde daarvan, het verder verbeteren van het patiëntcomfort en de beleving in Tergooi MC.