Kosten en vergoedingen

Kosten en vergoedingen

Een rekening, voor wat en van wie? Waar moet u aan denken? Hieronder vindt u alle informatie waar u moet denken als u zorg in het ziekenhuis gaat krijgen óf al heeft gehad.

Zorgverzekering

In Nederland is iedereen wettelijk verplicht om een ziektekostenverzekering te hebben. Het grootste deel van de zorg die u in een ziekenhuis krijgt valt onder de basiszorg. Voor zorg in een ziekenhuis heeft u een verwijsbrief nodig om aanspraak te maken op vergoeding vanuit uw ziektekostenverzekering.

Zorgkosten

Zorgkosten worden bepaalt door DBC’s: Diagnose Behandel Combinaties. Voor meer informatie over DBC’s en hoe de rekening wordt bepaald? Kijk het filmpje van de Nza over zorgkosten:


Video met dank aan de Nederlandse Zorgautoriteit

Vergoeding

Wie betaalt wat? De vergoeding van zorgkosten is afhankelijk van een aantal zaken:

  • De door u gekozen polis.
  • De hoogte van uw eigen risico.
  • Of uw verzekeraar een contract heeft met Tergooi MC, zie hiervoor ook contractering zorgverzekeraars.

In de polisvoorwaarden van uw verzekering staat wat uw verzekering precies vergoedt en onder welke voorwaarden. Wij raden aan deze goed te bekijken voordat u naar het ziekenhuis komt. Mocht uw vragen hebben over de polisvoorwaarden, dan kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekering.

Onverzekerd

Indien u niet verzekerd bent in Nederland of geen Europese zorgverzekering kaart, EHIC-pas (European Health Insurance Card) heeft, dan betaalt u de kosten van de zorg zelf.

Eigen risico

Het eigen risico is €385 (t/m 2025 vastgesteld) en kan door u vrijwillig zijn verhoogd met maximaal €500 bovenop het vastgestelde eigen risico (gezamenlijk maximaal €885). Uw zorgverzekeraar verrekent met u het eigen risico en doet dat op basis van het kalenderjaar waarin de zorg heeft plaatsgevonden.

Indien uw behandeling buiten de basiszorg valt dan krijgt u de factuur thuis en zijn er twee mogelijkheden:
– Indien u aanvullend verzekerd bent voor de behandeling: u betaalt het ziekenhuis en declareert de rekening bij uw zorgverzekeraar
– Indien u niet aanvullend verzeker bent: u betaalt de kosten van de behandeling zelf

Betrouwbare informatie over zorgkosten

Onderstaande website bieden betrouwbare informatie over de zorgkosten

Verwijsbrief

Voor zorg in een ziekenhuis is een geldige verwijsbrief nodig, behalve bij spoed. Let op: zonder verwijsbrief vergoedt uw zorgverzekering niets

Wat is een geldige verwijsbrief?

Een verwijsbrief is één jaar geldig en de datum op de brief moet eerder zijn dan de datum van uw eerste afspraak in het ziekenhuis. Bent u al eerder bij een arts in Tergooi MC geweest, maar komt u nu voor een andere klacht? Dan is een nieuwe verwijsbrief nodig. Indien uw arts u intern verwijst naar een collega, dan heeft u geen verwijsbrief nodig.

Heeft u geen verwijsbrief?

Uw zorgverzekeraar vergoedt de kosten niet. U krijgt in dat geval de rekening thuis en moet deze zelf betalen.

Wie mag u verwijzen?

De volgende verwijzers mogen u een verwijzing (een verwijsbrief opstellen) geven naar een specialist in het ziekenhuis:

  • Huisartsen
  • Medisch specialisten
  • Verpleeghuisartsen / specialisten ouderengeneeskunde
  • Bedrijfsartsen, alleen voor aandoeningen die met uw werk te maken hebben
  • Artsen voor verstandelijk gehandicapten
  • Verloskundigen, bij zwangerschap of bevalling, of een verwijzing naar de kinderarts binnen 10 dagen na de bevalling
  • Tandartsen / orthodontisten, alleen verwijzing naar kaakchirurg
  • Jeugdgezondheidsartsen, mogen verwijzen naar:
    – radiologie/orthopedie bij dysplastische heupontwikkeling
    – kinderarts/kinderuroloog bij niet ingedaalde testes
    – oogarts bij visus afwijking
    – kinderarts bij hartafwijking en bij groei (kleine lengte/adipositas)

Spoedeisende zorg – geen verwijsbrief nodig

Voor spoedeisende zorg heeft u geen verwijsbrief nodig. Deze zorg wordt door uw zorgverzekeraar vergoed. Hiervoor geldt wel uw eigen risico.

Contractering zorgverzekeraars 2025

Tergooi MC heeft voor 2025 met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten.

Welke zorgverzekeraars zijn er?

Infographic met dank aan de Zorgwijzer: https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zorgverzekeraars-zijn-er

Tarieven

In dit overzicht staan de passantentarieven. Deze tarieven geven een indicatie van de kosten van bepaalde behandelingen in Tergooi MC. Een passantentarief hanteren we als u niet verzekerd bent of als u niet in Nederland woont. Het tarief kan ook gelden als Tergooi MC geen overeenkomst heeft met uw zorgverzekeraar.

Kosten: de rekening

Zorgkosten worden bepaalt door DBC’s: Diagnose Behandel Combinaties. Welke rekening heeft u ontvangen en van wie?

Basiszorg

De zorg die u in het ziekenhuis ontvangt is grotendeels basiszorg. In het geval van basiszorg stuurt Tergooi MC de rekening naar uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar stuurt u mogelijk een rekening voor uw eigen risico als u die voor dat kalenderjaar (startdatum DBC is leidend) nog niet heeft voldaan.

Aanvullende zorg

Indien uw behandeling buiten de basiszorg valt, dan zal de rekening in de meeste gevallen naar u worden gestuurd. U betaalt de rekening aan Tergooi MC en declareert de rekening bij uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar stort het geld op uw rekening als de declaratie voldoet aan de voorwaarden van de aanvullende verzekering die door de zorgverzekeraar zijn opgesteld.

Onverzekerd of anders verzekerd

In Nederland is het wettelijk verplicht om verzekerd te zijn. Indien u niet verzekerd bent betaalt u zelf de kosten van de behandeling. Voorafgaand aan de behandeling betaalt u, per pin, een voorschot. Na de behandeling (let op! Dat duurt vaak 3-6 maanden) ontvangt u de rekening thuis of per mail.

Vragen over uw rekening?

Er staat veel informatie op uw rekening. In deze voorbeeldfactuur leggen we uit welke informatie u ziet.

Kijk ook eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt het beste contact opnemen met onze debiteurenafdeling.

Veelgestelde vragen

Waarom word ik niet vooraf geïnformeerd over de kosten van mijn behandeling?

Als zorgverlener is het moeilijk te voorspellen welke diagnose u heeft en welke behandelingen u precies gaat krijgen. Wij willen voorkomen dat u verkeerde voorlichting of een onjuiste prijsopgave krijgt. De prijs wordt bepaalt op basis van de diagnose en de verschillende zorgactiviteiten die worden uitgevoerd. Daarom kunnen we voorafgaand aan uw behandeling in het ziekenhuis geen voorspelling doen van de te verwachte zorgkosten.

Ik moet twee keer eigen risico betalen, hoe kan dat?

Uw zorgverzekeraar verrekend het eigen risico op basis van de startdatum van uw DBC (Diagnose Behandel Combinatie).Het kan voorkomen dat uw behandeling meerdere aansluitende DBC’s omvat voor uw zorgvraag en daarmee in twee of meer jaren uw eigen risico verrekend wordt door uw zorgverzekeraar.

Zie ook:

Welke zorg krijg ik vergoed?

Indien Tergooi MC een contract heeft met uw verzekeraar, dan ontvangt u in principe geen facturen thuis. Het kan wel zijn dat u verzekeraar het eigen risico met u verrekend. Als de vergoeding uit uw aanvullende verzekering komt, dan ontvangt u de rekening thuis, en declareert u deze zelf bij uw zorgverzekering.

Wat is het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage?

Eigen bijdrage en eigen risico zijn verschillende dingen. Het verplichte eigen risico geldt voor de meeste zorg in het basispakket. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten. Bijvoorbeeld voor orthopedische schoenen, hoortoestellen en ziekenvervoer.

Zie ook: Rijksoverheid.nl

Ik ben in het buitenland verzekerd, wat nu?

Indien u woonachtig bent in Europa, kunt u bij uw verzekeraar een European Health Insurance Card (EHIC) aanvragen. Dat is een Europese verzekeringspas. Met een geldige EHIC betaalt u geen voorschot.

Indien u niet in aanmerking komt voor een EHIC pas dan betaalt u een voorschot per pin. Na de behandeling ontvangt u een rekening thuis waarmee het voorschot is verrekend.

Ik heb een rekening gehad voor een consult maar ben niet in het ziekenhuis geweest?

Landelijk is tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa overeengekomen dat een consult op afstand (telefonisch consult, videoconsult of schriftelijk consult) gelijk staat aan een polikliniekbezoek. Een consult op afstand telt op dezelfde wijze mee in de totale kosten van een behandeling als een polikliniekbezoek op het spreekuur. Het is mogelijk dat deze consulten ten koste gaan van uw eigen risico.

Ik moet de rekening zelf betalen, kan ik hiervoor een betalingsregeling treffen?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met de afdeling debiteuren via: 088 753 1373.

Ik heb de rekening thuis ontvangen, waarom?

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom u een rekening thuisgestuurd krijgt:

Waarom duurt de rekening zo lang?

De zorg in Nederland wordt geleverd in pakketten, zogeheten diagnosebehandelcombinaties (DBC’s). Die DBC’s kennen vanuit wet- en regelgeving een looptijd. Deze beslaan dus ook een periode en wanneer deze gesloten mag worden ligt vast in wet- en regelgeving. De maximale looptijd is 120 dagen. Na het sluiten van het traject streeft Tergooi MC ernaar om de rekening binnen 6 maanden naar de verzekeraar of de patiënt te sturen. Dit kan wat langer duren als de onderhandelingen nog plaatsvinden.

Waarom is mijn rekening zo hoog voor een korte behandeling?

Als u in het ziekenhuis in behandeling bent, berekent het ziekenhuis niet elke scan, injectie of handeling afzonderlijk. Alle ziekenhuizen in Nederland werken met diagnosebehandelcombinaties.

Een diagnosebehandelcombinatie is een zorgpakket dat gebruikelijk is bij een bepaalde behandeling, bijvoorbeeld bij een gebroken arm. De prijs voor een diagnosebehandelcombinatie is een gemiddelde van de alle kosten (en tijd) bij een dergelijke breuk. Even een voorbeeld? Als patiënten met een gebroken arm gemiddeld één keer een foto laten maken, dan bepaalt dat de prijs. Als een individuele patiënt meerdere keren een foto laat maken, dan brengt het ziekenhuis toch hetzelfde bedrag in rekening. Als er meer onderzoeken worden uitgevoerd dan het gemiddelde, kunnen er meer kosten in rekening worden gebracht.

Contact

  • Heeft uw vragen over vergoedingen, kosten of de (no-show)rekening? Er staat veel informatie op uw rekening. In deze voorbeeldfactuur leggen we uit welke informatie u ziet.
  • Kijk ook eens bij de veelgestelde vragen.
  • Als u geen antwoord kunt vinden op uw vraag, neem dan contact op via ons contactfomulier door op onderstaande knop te klikken.
  • U kunt ons ook bellen via telefoonnummer 088 753 1373 (op werkdagen tussen 8:30 tot 12:00 uur).
Contactformulier kosten en vergoedingen