Heeft u een klacht? Laat het ons weten

Heeft u een klacht? Laat het ons weten

Bij Tergooi MC vinden we het belangrijk dat patiënten en bezoekers tevreden zijn. We behandelen, verzorgen en begeleiden u daarom zo goed mogelijk tijdens uw bezoek of opname. Bent u toch niet tevreden? Dan horen we dat graag.

 

Samen met u kunnen we naar een oplossing zoeken. Uw informatie is ook belangrijk om onze zorg te verbeteren.

Klacht over uw medische behandeling

Bespreek uw klacht

Heeft u een klacht over uw medische of verpleegkundige behandeling? De eerste stap is om uw klacht te bespreken met wie daarbij betrokken was. Dit kan de zorgverlener, arts of de leidinggevende van die persoon zijn. Dat gaat het snelst, is het makkelijkst en zorgt vaak dat de klacht goed opgelost wordt.

Contact met klachtenfunctionaris

Komt u er met de betrokken zorgverlener(s) niet uit? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris. Vul daarvoor het online formulier in:

Een brief schrijven of bellen kan ook. Stuur uw brief naar: Tergooi MC, t.a.v. de klachtenfunctionaris, Postbus 10016, 1201 DA Hilversum. Bellen kan naar T 088 753 14 10. Als de klachtenfunctionaris (telefonisch) in gesprek is, krijgt u de voicemail. Spreek een bericht in, dan wordt u zo snel mogelijk teruggebeld.

Wie kan een klacht indienen

Niet alleen u als patiënt kunt een klacht indienen. Familieleden of anderen kunnen dat namens u doen. U moet hier wel toestemming voor geven. Ook nabestaanden kunnen een klacht indienen. Anonieme klachten nemen we niet in behandeling. We kunnen dan geen hoor en wederhoor toepassen.

Klacht over huisartsen spoedpost

De huisartsen spoedpost is geen onderdeel van Tergooi MC. Het is een organisatie die op zichzelf staat. Bent u niet tevreden over uw bezoek aan de huisartsen spoedpost? Dan kunt u een klacht indienen via de website van de huisartsen spoedpost.

Een klacht ingediend en dan?

Contact met de klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris neemt na uw klacht zo snel mogelijk contact op. Hij of zij vraagt u om extra informatie en bespreekt uw wensen. Wat wilt u met uw klacht bereiken? Wilt u bijvoorbeeld:

  • een telefonische of schriftelijke reactie
  • een gesprek of bemiddelingsgesprek
  • uw klacht alleen melden

De klachtenfunctionaris kijkt samen met u wat voor u het prettigst is. En hoe we de klacht zo kunnen afhandelen dat u tevreden bent.

Contact met betrokken medewerkers of leidinggevende

Wordt uw klacht in behandeling genomen? Dan legt de klachtenfunctionaris uw klacht voor aan de medewerker, leidinggevende of medisch specialist die betrokken was. Dit om zijn of haar kant van het verhaal te horen. Het ligt aan wat u wilt wat er precies gebeurt:

  • de klacht wordt alleen gemeld
  • de vraag is om met een schriftelijke of mondelinge reactie te komen
  • er komt een gesprek

De klachtenfunctionaris stelt zich neutraal op. Hij of zij gaat zorgvuldig om met de privacy van de betrokkenen.

Hoe lang het duurt

De klachtenfunctionaris probeert uw klacht binnen zes weken af te ronden. Soms is meer tijd nodig voor een zorgvuldige reactie. Als daar goede reden voor is, kan het maximaal tien weken duren om de klacht af te ronden.

Afronden van uw klacht

U krijgt als u dat wilt een reactie op uw klacht. De klachtenfunctionaris vraagt u daarna of u tevreden bent met hoe de klacht is opgelost. Als dat zo is, is de klacht afgerond. Is dat niet zo, dan bespreekt de klachtenfunctionaris met u wat verder mogelijk is.

Registreren van uw klacht

Uw klacht wordt geregistreerd en anoniem verwerkt in een rapport. Dat gaat naar het management van de betrokken afdeling en naar de raad van bestuur. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van het soort klachten. Zo kunnen we die in de toekomst voorkomen. En onze zorg en dienstverlening verbeteren.

Letselschade

Vindt u dat u door uw behandeling in Tergooi MC schade heeft geleden? Dan kunt u het ziekenhuis aansprakelijk stellen. Wij adviseren u om eerst in gesprek te gaan met de zorgverlener die betrokken is. Een medische ingreep kan onbedoelde gevolgen hebben. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat dit de fout van een zorgverlener is. Het kan ook gaan om een complicatie.

De klachtenfunctionaris kan een gesprek met een zorgverlener begeleiden. En u meer informatie geven over de procedure. De klachtenfunctionaris doet geen uitspraak over de aansprakelijkheid.

Als u het ziekenhuis aansprakelijk wilt stellen, kunt u een brief schrijven aan:

Tergooi MC, t.a.v. de klachtenfunctionaris/raad van bestuur
Postbus 10016
1201 DA Hilversum

Of een e-mail sturen naar

Schrijf in uw brief of e-mail:

  • wat er is gebeurd
  • wanneer dit is gebeurd
  • welke schade u tot nu toe heeft geleden
  • welke schade u in de toekomst nog verwacht
  • wat daarvan volgens u de oorzaak is

Voor behandeling van uw schadeclaim wordt u gevraagd een medische machtiging te ondertekenen. MediRisk is de aansprakelijkheidsverzekeraar. Deze partij doet de uitspraak over aansprakelijkheid van het ziekenhuis na onderzoek. U krijgt een bevestiging van ons zodra wij uw schadeclaim aan MediRisk hebben gestuurd. MediRisk informeert u over de uitspraak.

Andere mogelijkheden

Bent u na bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tevreden hoe uw klacht is opgelost?

  • U kunt het verzoek doen uw klacht voor te leggen aan de Onderzoekscommissie Kwaliteit en Verbetering. Dat kan voor klachten die medisch inhoudelijk zijn of te maken hebben met de zorg.
  • U kunt uw klacht ook voorleggen aan een instantie buiten Tergooi MC. Tergooi MC is aangesloten bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen. Deze commissie doet uitspraak met een bindend advies. Door het geschil aan de Geschillencommissie Ziekenhuizen voor te leggen, spreken partijen af dat zij gebonden zijn aan de uitspraak. U kunt het geschil daarna dus niet alsnog voorleggen aan de civiele rechter.

De klachtenfunctionaris kan u meer informatie geven over beide mogelijkheden. U kunt pas bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen terecht als u het afrondende bericht (het ‘oordeel’) via de klachtenfunctionaris heeft ontvangen. Of als de behandeling zonder uw goedkeuring langer dan tien weken duurt.

Andere instanties

Wilt u advies over het indienen van uw klacht? Bent u niet tevreden over de afhandeling of wilt u dat een andere instantie meekijkt? Dan kunt u terecht bij verschillende instanties:

Meer informatie over klachten en geschillen in de zorg vindt u op de website van Rijksoverheid, Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Klachtenregeling

Tergooi MC heeft een klachtenregeling, gebaseerd op de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Klacht over parkeren of andere diensten

Misschien heeft u een klacht over de ondersteunende diensten of voorzieningen bij Tergooi MC. Bijvoorbeeld over parkeren, eten of drinken of hoe de route is aangegeven. Of over de schoonmaak, receptie of beveiliging. We noemen dat ook wel facilitaire voorzieningen. We vinden het fijn als u ons laat weten waar u niet tevreden over bent. We kijken graag samen met u naar uw klacht.

Hulp bij digitale zorg

Lukt het niet om in te loggen op MijnTergooi, zelf online in te checken of online een afspraak te maken? Via de Helpdesk Digitale Zorg kunt u uitleg krijgen. Bijvoorbeeld over MijnTergooi en de Beterdichtbij-app en hoe u die veilig kunt gebruiken. Dat kan via persoonlijk contact, uitleg of workshops.

Over parkeren bij Tergooi MC

Graag lichten we een paar zaken over parkeren toe. U weet dan waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt:

Invalide parkeerkaart en betaald parkeren

We willen in Tergooi MC iedereen gelijk behandelen als het gaat om parkeertarieven. Daarom betalen ook patiënten met een invalide parkeerkaart voor parkeren. Het is mogelijk voor patiënten om parkeerkosten af te trekken. Lees meer over parkeren bij Tergooi MC

Plek van de parkeerplaatsen voor invaliden

Alleen op de begane grond van de parkeergarage zijn invalidenplekken. Het gebied rond Tergooi MC heeft een groen karakter. Daarom zijn met de gemeente afspraken gemaakt over het aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Tergooi MC mag die niet op een andere plek maken.

Geen overkapping tussen parkeergarage en ingang Tergooi MC

De open, groene omgeving moet zo veel mogelijk zo blijven. Een overkapping past daarom niet in het ontwerp van Tergooi MC en het bestemmingsplan.

Digitaal klachtenformulier

Is uw klacht hiermee niet opgelost? Vul dan het digitale klachtenformulier in voor facilitaire voorzieningen en parkeren:

Klacht over uw rekening

Klachten die met uw rekening te maken hebben, kunt u indienen bij de afdeling Facturatie & Debiteurenbeheer. Bijvoorbeeld klachten over:

  • de financiële vergoeding van de zorg
  • de kosten van uw nota
  • de tarieven
  • het eigen risico

Kijk bij kosten en vergoedingen voor meer informatie. U leest daar ook hoe u contact kunt opnemen.

Klacht over schade of verlies van eigendommen

Is tijdens uw verblijf in Tergooi MC schade ontstaan aan uw eigendom? Of bent u iets kwijtgeraakt? Meld dit dan bij de manager van die afdeling. Die vult samen met u een schademeldingsformulier in. De afdeling Financiën en Control neemt de schademelding in behandeling. Die afdeling beoordeelt of u een vergoeding kunt krijgen vanuit het ziekenhuis.