Patiënt op SEH

beter geïnformeerd

21 september 2020

v.l.n.r. Karin Daemen, Remco Rosmulder, Marjoke van Mierlo en Linda Linthorst

Patiënt op spoedeisende hulp beter geïnformeerd

Op 18 september 2020 is op de afdelingen Spoedeisende Hulp in Tergooi een nieuw informatiesysteem voor patiënten in gebruik genomen. Patiënten kunnen nu via hun mobiele telefoon beter en persoonlijker worden geïnformeerd. Bijvoorbeeld over wachttijden, spoedpatiënten of wat een ‘triage’ is. Ook kunnen ze direct na hun vertrek via hun mobiel hun mening geven over de ontvangst en behandeling. Via hun smartphone hebben SEH-patiënten nu de gewenste informatie ‘in eigen hand’.

 

Via de firma Door2doc beschikken de afdelingen Spoedeisende Hulp in Tergooi al over een informatiesysteem in de wachtkamers en behandelkamers. Patiënten krijgen deze informatie voorgeschoteld via tv-schermen.

myLive

Ook het nieuwe informatiesysteem is – in samenwerking met Tergooi – ontwikkeld door Door2doc en draagt de naam myLive. Patiënten of hun begeleiders krijgen bij binnenkomst op verzoek een bezoeknummer en aanmeldcode. Door op hun mobiel te surfen naar www.tergooi.nl/mylive komen ze op een aanmeldpagina. Daar kunnen ze hun bezoeknummer en aanmeldcode invullen. De rest wijst zich vanzelf.

Extra informatie

Eenmaal op de pagina myLive zien patiënten op de SEH onder andere hoe laat ze aangekomen zijn, wat hun status is – bijvoorbeeld: wachten op beslissing – en wat de verwachte wachttijden zijn. Ze kunnen ook doorklikken naar extra algemene informatie over de werkwijze op de Spoedeisende Hulp.

Stappenplan

Nieuw is dat patiënten op hun mobiele scherm nu een stappenplan zien met de stappen die doorlopen worden op de Spoedeisende Hulp. Op iedere stap kunnen bezoekers doorklikken naar meer informatie. Bijvoorbeeld om te weten te komen wat in de behandelruimten gebeurt of wat een triage inhoudt.

Mening geven

Nieuw is ook dat patiënten direct of thuis via hun mobiele telefoon hun mening kunnen geven. De knop ‘Uw mening’ wordt geactiveerd als de patiënt mag vertrekken van de Spoedeisende Hulp. Patiënten kunnen het laten bij een duimpje omhoog of een duimpje omlaag, ze kunnen ook hun mening kenbaar maken door een tekst in te tikken. Marian Schoonhoven, afdelingsmanager van de Spoedeisende Hulp: “Zo hebben we veel sneller inzicht of patiënten tevreden zijn over onze zorg. Tot nu toe konden patiënten hun mening geven via een QR-code, dit is laagdrempeliger. We denken dat meer patiënten dit nu zullen doen. En dat willen graag. Patiënten helpen ons op deze manier onze zorg te verbeteren.”

In eigen hand

Remco Rosmulder van Door2doc is blij met deze nieuwe manier van voorlichten en informeren: “Tergooi is het eerste ziekenhuis dat deze nieuwe software in gebruik neemt. Wij verwachten dat myLive op termijn de huidige informatie op schermen in de behandelkamers overbodig maakt. Dit is een nieuwe stap in het voorlichten van patiënten. Ze hebben zelf de regie, met hun mobiel hebben ze de gewenste informatie letterlijk in eigen hand.”

Verbeteren service en kwaliteit

Marian Schoonhoven: ‘Met de betere voorlichting vergroten we de service voor onze patiënten, met de betere monitoring van de patiënttevredenheid verbeteren we de kwaliteit van onze zorg. Dus ja, ook wij zijn blij met deze nieuwe toepassing.’

Deel dit bericht:

E-mail nieuwsbrief