Afdeling Psychiatrie
1. Opname in TergooiMC
Uw medisch specialist adviseert een opname. Wat gebeurt er dan? Het inschrijven voor de opname doet u zelf bij de afdeling Preop en Opname. Bij het bepalen van de opnamedatum houden we zoveel mogelijk rekening met uw agenda.
1.1 Inschrijven voor de opname
Als u zich inschrijft voor de opname vraagt de afdeling Opname naar een geldig legitimatie- en verzekeringsbewijs.
1.2 Elektronisch patiëntendossier (EPD)
TergooiMC werkt met een elektronisch patiëntendossier (EPD). Met dit EPD kunnen we de kwaliteit en veiligheid van onze zorg beter garanderen. Geen aantekeningen meer op papier, alles digitaal. Alle informatie in goed beveiligde computers en op iedere locatie altijd beschikbaar. Alleen zorgprofessionals die hiervoor bevoegd zijn, kunnen in het systeem komen. Zo beschikt iedereen die bij uw behandeling en begeleiding betrokken is, over de meest actuele en complete informatie. Het EPD van TergooiMC staat los van het landelijke EPD. U kunt uw gegevens vinden via www.mijntergooi.nl
1.3 Patiëntenportaal Mijn Tergooi
Als patiënt van TergooiMC heeft u toegang tot Mijn Tergooi. Dit is een website die gekoppeld is aan het beveiligde Elektronisch patiëntendossier (EPD) van het ziekenhuis. Via Mijn Tergooi kunt u bijvoorbeeld uw afspraken bekijken, uitslagen inzien of een vragenlijst invullen om u voor te bereiden op een afspraak. Op Patiëntenportaal Mijn Tergooi leest u hoe dit werkt. Ook kunt u uw huisarts toestemming geven om uw dossier in te mogen zien.
1.4 Gemengde verpleging
In tegenstelling tot andere afdelingen binnen TergooiMC verplegen we op de afdeling Psychiatrie niet gemengd. Mannen en vrouwen liggen op aparte kamers.
1.5 Opnamedatum en opnamedag
We laten u tijdig weten wat de datum van uw opname is. Soms is dat een aantal weken, soms enkele dagen van tevoren. De afdeling Opname geeft u meer informatie over uw opname.
2. Voorbereiding
U bent ingeschreven via de afdeling Opname voor een onderzoek of behandeling in TergooiMC van één of meer dagen.
2.1 Meenemen bij opname
Wat neemt u mee op de dag van opname?
- Geldig legitimatiebewijs om uzelf te kunnen aanmelden of inschrijven in het ziekenhuis.
- Geldige verzekeringspapieren
- Afsprakenkaart (als u die heeft).
- Uw geneesmiddelen én een actueel medicatieoverzicht. Deze kunt u opvragen bij uw apotheek.
- Dieetlijst en bloedgroepkaart (als u die heeft).
- Kleding en sportkleding en bijvoorbeeld pantoffels en ochtendjas.
Wat neemt u niet mee?
We raden u aan waardevolle eigendommen, zoals geld en sieraden, thuis te laten. TergooiMC aanvaardt geen aansprakelijkheid voor beschadiging of verlies.
2.2 Contactpersoon
Familie en kennissen willen vaak weten hoe het met u gaat. Om uw privacy te beschermen geven we medische informatie over uw situatie alleen aan uzelf en, als u dat wilt, aan uw contactpersoon. Spreekt daarom van tevoren af wie uw contactpersoon is. Verpleegkundigen weten dan aan wie ze informatie mogen geven. Andere familie en kennissen kunnen bij uw contactpersoon informeren naar uw gezondheid.
2.3 Gebruik van geneesmiddelen
Wij moeten weten welke geneesmiddelen u thuis gebruikt. Daarom vragen we u bij opname uw thuisgeneesmiddelen in de originele verpakking mee te nemen. Bij ontslag krijgt u ze weer mee naar huis. Tijdens uw verblijf krijgt u alle geneesmiddelen van het ziekenhuis. De ziekenhuisapotheek heeft een vast assortiment geneesmiddelen. Het kan voorkomen dat u een vervangend geneesmiddel krijgt, met dezelfde of soortgelijke werking als uw eigen medicijn.
2.4 Allergie en overgevoeligheid
Wij willen ook weten of u voor bepaalde stoffen overgevoelig bent. Bijvoorbeeld voor pleisters, jodium of geneesmiddelen. Normaliter komt dit ter sprake bij het opnamegesprek op de verpleegafdeling. Als we u er niet naar vragen, vertel het dan zelf. Voor uw eigen veiligheid.
2.5 Rookbeleid
TergooiMC is een rookvrij ziekenhuis. In de gebouwen en op het ziekenhuisterrein mag u niet roken. Het rookverbod geldt ook voor de e-sigaret.
3. Zorgverleners tijdens uw verblijf
In TergooiMC krijgt u te maken met artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners. Ze hebben allemaal hetzelfde doel: u goede zorg geven en uw verblijf zo prettig mogelijk maken. De zorgverleners stellen zich met naam en functie aan u voor. Onduidelijk wie iemand is? Vraag er gerust naar.
3.1 Contact met uw arts of verpleegkundige
Op de opnamedag heeft u een gesprek met uw behandelend arts, een psychiater en een verpleegkundige. In dit gesprek proberen we een duidelijk en volledig beeld te krijgen van de aard en de ernst van uw klachten. We bespreken het doel van uw opname en formuleren een voorlopig behandelplan.
Het is vaak zinvol als familieleden bij dit gesprek aanwezig zijn: wij vragen daarvoor vooraf uw toestemming. Tijdens het gesprek maken we ook afspraken over lichamelijke onderzoeken die we willen verrichten, het gebruik van medicijnen en de vrijheden binnen en buiten de afdeling.
Na het opnamegesprek maakt u kennis met de afdeling, andere patiënten en personeelsleden. Is de uitleg niet duidelijk? Zeg dit dan gerust.
U bent uiteindelijk degene die beslist over uw onderzoek of behandeling. Het kan zijn dat u vanuit uw levensovertuiging bepaalde wensen heeft bij het medisch handelen of de voeding. Wilt u dit tijdig met de arts of verpleegkundige bespreken?
3.2 Medisch specialist en arts
De medisch specialist is eindverantwoordelijk voor uw behandeling. In TergooiMC werken naast medisch specialisten ook artsen die in opleiding zijn. Dit zijn artsen die worden wel opgeleid tot medisch specialist (aio’s) en artsen die niet worden opgeleid tot medisch specialist (anio’s). Deze artsen hebben een eigen zorgplicht en verantwoordelijkheid. Ze zijn gehouden aan de principes ‘bevoegd’ en ‘bekwaam’ uit de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG). Ze zijn allemaal deskundig en werken onder leiding en verantwoordelijkheid van de medisch specialisten.
3.3 Overige medewerkers
Het meest zult u tijdens uw verblijf te maken krijgen met verpleegkundigen, leerling-verpleegkundigen en voeding- en service- medewerkers. De verpleegkundigen zijn verantwoordelijk voor uw verpleging en verzorging. Zij werken nauw samen met de arts die de eindverantwoordelijk is. Bij veel onderzoeken ontmoet u laboranten, bijvoorbeeld bij het afnemen van uw bloed. De afdelingssecretaresse zorgt voor de administratie rondom uw opname, verblijf en ontslag.
3.4 De familievertrouwenspersoon
Heeft u een familielid of naaste die wordt behandeld op de afdeling Psychiatrie van TergooiMC? Dan kunt u een beroep doen op een familievertrouwenspersoon. De familievertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst bij de Landelijke Stichting Familievertrouwenspersoon.
De familievertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal en uw ervaringen met de patiënt en biedt u (emotionele) ondersteuning. Ook krijgt u informatie over het ziektebeeld, behandelmogelijkheden en de gevolgen van de ziekte voor familie en naastbetrokkenen. U krijgt als familie ook adviezen hoe u kunt handelen ten opzichte van uw familielid of naaste die behandeld wordt op de afdeling Psychiatrie. De familievertrouwenspersoon kan u ook ondersteunen in uw contact met de hulpverlener, behandelaar of manager van de instelling.
Op de website van de Landelijke Stichting Familievertrouwenspersonen (www.lsfvp.nl) vindt u meer informatie.
4. Uw verblijf op de afdeling Psychiatrie
4.1 Doel van de opname
Een psychiatrische afdeling in een ziekenhuis noemen we ook wel een PAAZ. Deze letters staan voor: Psychiatrie Afdeling Algemeen Ziekenhuis. Op een afdeling psychiatrie worden mensen opgenomen met uiteenlopende psychiatrische problemen. De problemen kunnen plotseling ontstaan, bijvoorbeeld door belastende omstandigheden in het gezin of daarbuiten. De moeilijkheden kunnen ook al langer bestaan. In overleg is besloten tot een opname.
Ook lichamelijke ziekten kunnen leiden tot een verstoring van het psychische evenwicht. De omstandigheden die tot een opname leiden, verschillen van persoon tot persoon. De meeste patiënten komen vrijwillig. Er wordt dan tot opname besloten in overleg met de verwijzer, psychiater, uzelf of familie. De verwijzer is dan bijvoorbeeld de huisarts of GGZ-instelling. Soms zijn patiënten ook tegen hun wil opgenomen. Op hen is de regeling Wet Verplichte GGZ (WVGGZ) van toepassing. Een verpleegkundigen van de afdeling kan u hierover meer informatie geven.
4.2 Open afdeling
In principe is de afdeling Psychiatrie in TergooiMC een open afdeling. Soms is het vanwege één of meer patiënten nodig de toegangsdeuren naar de afdeling af te sluiten. Voor de andere patiënten openen we de deuren dan op verzoek.
4.3 De afdeling
De afdeling Psychiatrie bevindt zich in het C gebouw op de vierde etage.
4.4 Medisch team
Het medisch team bestaat uit 6 psychiaters, 2 arts-assistenten en 2 coassistenten. De arts-assistenten werken onder supervisie van een psychiater.
Als u wordt opgenomen krijgt u een eerstverantwoordelijke verpleegkundige (EVV) toegewezen. Deze EVV’er coördineert de contacten tussen u en het behandelteam. De EVV’er houdt samen met u iin het oog hoe het gaat met uw behandeling. De EEV’er begeleidt u in bij het formuleren en uitvoeren van het behandelplan. U krijgt ook een tweede verantwoordelijke verpleegkundige (TVV) toegewezen. Deze neemt de taken over van de EVV’er als deze afwezig is. Als zowel EVV als TVV afwezig zijn, krijgt u een andere verpleegkundige toegewezen. De medewerkers op de afdeling Psychiatrie lopen in uniform.
4.5 Wisseldiensten
Op de afdeling is 24 uur per dag verplegend personeel aanwezig. De verpleegkundigen werken in wisseldiensten: dagdienst, avonddienst en nachtdienst. U krijgt dus drie keer per dag te maken met ‘nieuwe’ gezichten. De overdracht vindt plaats om ongeveer 07:30 uur, 09:00 uur, 15:00 uur en 23:15 uur.
4.6 Leiding van de afdeling
De teammanager van de afdeling geeft leiding aan de medewerkers die bij de directe patiëntenzorg betrokken zijn. Wilt u de teammanager spreken? Laat dit dan weten aan de afdelingssecretaresse. Zij maakt dan een afspraak voor u. Ook kunt een gesprek aanvragen met een van de coördinatoren.
4.7 Dag van opname
Op de opnamedag heeft u een gesprek met uw behandelend arts en psychiater en een verpleegkundige. In dit gesprek proberen we een beeld te krijgen van de aard en de ernst van uw klachten. Bij het gesprek stellen we de opnamedoelen vast en formuleren we een voorlopig behandelplan.
Het is vaak zinvol als bij dit gesprek familieleden aanwezig zijn. Wij vragen vooraf of u daar toestemming voor geeft. Tijdens het gesprek maken we afspraken over lichamelijke onderzoeken die we verrichten, het eventuele gebruik van medicijnen en de vrijheden binnen en buiten de afdeling. Na het opnamegesprek maakt u kennis met de afdeling, medepatiënten en personeelsleden.
4.8 Behandelteam
Het behandelteam wordt gevormd door de psychiaters, arts-assistent, klinisch psycholoog, verpleegkundigen en verzorgenden, beeldend creatieve therapeut, psychomotorisch therapeut, muziektherapeut en activiteitenbegeleidsters.
4.9 Behandelplan
Zolang wij u nog niet zo goed kennen en nog niet alle kanten van uw problemen hebben onderzocht, behandelen wij u volgens een voorlopig behandelplan. In dit behandelplan is ook het overeengekomen therapieprogramma opgenomen. De verpleegkundige geeft u dit therapieprogramma op papier.
Na een periode van onderzoek en observatie houden we een teambespreking. De periode van onderzoek en observatie duurt meestal ongeveer 2 weken. Op grond van alle informatie die we dan hebben, stellen we een definitief behandelplan vast. Dit bespreken we met u.
Eén keer per twee weken hebben we overleg met alle disciplines. Uit dit multidisciplinair overleg (MDO) kunnen aanpassingen voortvloeien voor uw behandelplan en therapieprogramma. Heeft u vragen van medische aard? Die kunt u altijd aan uw arts-assistent of behandelend psychiater stellen. U spreekt uw arts minimaal één keer per week.
4.10 Medicijnen
De psychiater informeert u welke medicijnen u krijgt en waarom. Het ziekenhuis levert deze medicijnen. Op de opnamedag leggen we alle medicijnen die u van huis heeft meegebracht, in uw kast met persoonlijke eigendommen. Of we geven ze mee aan uw familie. Het bezit en gebruik van niet-voorgeschreven medicijnen is alleen toegestaan uw arts hier toestemming voor heeft gegeven. Dit geldt ook voor vrij verkrijgbare medicijnen, homeopathische geneesmiddelen en voedingssupplementen.
Als u dit zelf graag wilt, kunnen we vragen of u de medicijnen in eigen beheer mag hebben. U tekent daarvoor een schriftelijke overeenkomst met voorwaarden. De medicijnen verstrekken we op vaste tijden: tussen 08:00 uur en 09:00 uur, ’s middags na de maaltijd, ’s avonds na de maaltijd en tussen 22:00 uur en 23:00 uur. We vragen u deze medicijnen zelf op te halen in de daarvoor bestemde ruimte.
5. Therapeutische mogelijkheden
5.1 Fases van de behandeling
De behandeling is verdeeld in 2 fases. De eerste twee weken van uw opname is een observatieperiode. We zit dan in de observatiegroep. Daarna bekijken we samen of verdere behandeling binnen de afdeling nodig is.
Als verdere behandeling nodig is, komt u in een passende behandelgroep. Deze groep die gericht is op structuur, inzicht en resocialisatie.
Buiten deze behandelgroep kunt u een aantal onderwerpen kiezen waar we specifieke therapieën op kunnen richten. De verpleegkundige legt u uit wat de behandelgroepen en therapieën precies inhouden. Het programma stellen we samen uit een combinatie van een aantal therapeutische mogelijkheden. We noemen ze hieronder. Aan deze behandelgroepen nemen ook patiënten van de deeltijdbehandeling deel.
5.2 Therapieën
Psychomotorische therapie
Bij psychomotorische therapie staat het bewegen centraal. U beweegt zoals u zich voelt. Bewegen kan de stemming beïnvloeden en omgekeerd. Deze therapievorm is geschikt om stil te staan bij de manier waarop u met situaties omgaat. Inspanning en ontspanning gaan vaak samen. U kunt deze therapie individueel en in groepsverband volgen. Lichamelijke klachten of een handicap staan deelname niet in de weg.
Beeldende en creatieve therapie
Tijdens beeldende en creatieve therapie kunt u zich uiten via allerlei materialen. Het kan opluchten om gevoelens direct te uiten. Soms kan een tekening of schilderij helder maken wat met woorden moeilijk is uit te leggen. Beeldend werk geeft ruimte om afstand te nemen, te ontspannen, te spelen, te structureren en te experimenteren met nieuwe mogelijkheden. Beeldende en creatieve therapie passen we toe in de kliniek en tijdens deeltijdbehandeling. We werken meestal individueel binnen een groep, maar ook individuele therapie en relatietherapie is mogelijk. Poliklinische patiënten kunnen ook deelnemen.
Resocialisatietherapie
Resocialisatietherapie richt zich op handelingsgebieden uit het dagelijks leven. Denk aan wonen en zelfredzaamheid, werken en vrije tijd. Het doel van de therapie is om binnen deze gebieden een optimale handelingsbekwaamheid te bereiken. In de observatiefase verzamelen we informatie in over uw dagelijks leven en hoe u dit invult. We inventariseren wat aandacht nodig heeft en aan welke individuele behandeldoelen we kunnen werken. Het gaat dan om de volgende handelingsgebieden:
- praktische vaardigheden (huishouden, financiën, koken etc.);
- sociale vaardigheden;
- zorg dragen voor het gezin;
- werk (regulier arbeid, beschermde arbeid, vrijwilligerswerk);
- besteding van vrije tijd.
Binnen de verschillende therapieën werken we aan individuele behandeldoelen. We bespreken deze onderwerpen en oefenen allerlei vaardigheden in de praktijk. We kunnen in groepsverband en individueel aan uw behandeldoelen werken. De resocialisatietherapie levert met name een bijdrage aan de fases resocialisatie en ontslag.
Muziektherapie
Muziektherapie is een non-verbale, ervaringsgerichte behandelvorm. We zetten deze in als de diagnose geschikt is voor deze therapie. De bedoeling is te komen tot persoonlijke expressie en communicatie. Muziektherapie kent een receptieve en actieve vorm. Bij receptieve therapie luisteren we naar muziek, bij actieve therapie zingen we zelf of spelen we op instrumenten. Er is geen muzikale kennis of ervaring nodig om deze beide vormen van muziektherapie te volgen. Het doel is niet om een instrument te leren bespelen of muzikale prestaties te leveren. We bieden de werkvormen veilig en toegankelijk aan. In de muziektherapie kunnen we werken aan de volgende doelen:
- verbeteren van de stemming;
- opheffen van emotionele blokkades;
- vergroten van speelsheid en zelfvertrouwen;
- verminderen van perfectionisme, faalangst en rationele controle;
- inzicht in eigen gedragspatronen;
- oefenen met alternatieven.
Muziektherapie zetten we tot nu toe vooral in als groepstherapie voor de kliniek en deeltijdbehandeling. We kunnen de therapie ook maar individueel toepassen, als relatietherapie en en voor poliklinische patiënten. Muziektherapie levert een bijdrage aan alle behandelfases.
Activiteiten Therapie
Tijdens de activiteitenbegeleiding (AT) kunt u tijdens uw behandeling even op adem komen. U kunt onder begeleiding in een ongedwongen sfeer experimenteren met verschillende activiteiten. Deze activiteiten kunnen plaatsvinden op creatief, educatief, ontspannend en arbeidsmatig niveau. Ook kunnen patiënten gerichter werken aan doelen die aansluiten bij het behandelplan zoals stemming stabiliseren, ontspanning, omgaan met stress/prikkels, hobby ontwikkeling, resocialisatie en zichzelf durven uiten.
Geestelijke verzorging
U kunt tijdens uw verblijf op de afdeling Psychiatrie geestelijke verzorging ontvangen. Vertel de verpleegkundige wat uw wensen zijn. Zij geeft dit door aan de geestelijke verzorging.
Klinische psychologie
Het kan zijn dat u een klinisch psycholoog te spreken krijgt. Dit gebeurt op verwijzing van de psychiater. De klinisch psycholoog kan nader onderzoek doen, bijvoorbeeld door een gesprek met u te voeren of door psychologische testen uit te voeren. Ook kan de klinisch psycholoog u op verwijzing van de psychiater in behandeling nemen. Dit zijn gedragtherapeutische behandelingen.
6. Het verblijf
6.1 Persoonlijke kamer
U kunt uw persoonlijke bezittingen op uw kamer houden, tenzij het gevaarlijke of verboden voorwerpen zijn. Het is belangrijk dat de kamer zo inricht dat medewerkers en hulpdiensten in geval van nood eenvoudig toegang tot uw kamer hebben. Uw kamer moet toegankelijk, controleerbaar en brandveilig zijn. Persoonlijke bezittingen kunnen voor u bewaren in een afgesloten patiënten eigendommenkast. Dit is gratis.
Op uw kamer staat een afsluitbare kast. Voor de sleutel betaalt u 5 euro borg. Wij raden u aan geen kostbare en kwetsbare voorwerpen mee naar het ziekenhuis te nemen.
6.2 Zelfverzorging
Douche- en wasruimte moet u na gebruik netjes achterlaten. U maakt zelf uw bed op. Schoon linnengoed kunt u uit de linnenkamer pakken. Uw eigen wasgoed moet u thuis of ergens anders laten wassen. Een kleine handwas kunt u in de wasruimte doen.
6.3 Maaltijden
Op werkdagen verwachten we van u dat u uiterlijk om 8:00 uur opstaat en dat u tussen 08.00 en 08.30 uur uw ontbijt ophaalt bij de huiskamer. In het weekend en op feestdagen is dit tot 09.30 uur.
Om 12:45 uur serveren we een broodmaaltijd, om 17:30 uur serveren we een warme maaltijd. Hiervoor kunt u overdag een menulijst voor invullen. De maaltijden gebruikt u in de eetkamer, de middag- en avondmaaltijd doen we gezamenlijk. We verwachten van u dat u op tijd en gekleed aan tafel komt en blijft tot de maaltijd klaar is.
We houden rekening met diëten die door een arts of diëtist zijn voorgeschreven. Heeft u een andere diëten of eetwensen? Laat dit dan weten aan de voedingsassistente.
Alleen het personeel zet koffie of thee. Dranken uit de koelkast in de (kleine) keuken mag u zonder toestemming gebruiken. Aan het bezoek verstrekken we geen eten en drinken.
6.4 Verlaten van de afdeling
Als u de afdeling wilt verlaten, vragen we u dit aan ons te melden. Ook als u terugkomt op de afdeling willen wij dit graag weten. In principe is C4 een open afdeling. Soms is het nodig dat we de toegangsdeuren voor één of meer patiënten moeten afsluiten. Voor andere patiënten openen we de deuren dan op verzoek.
6.5 Nachtrust
Om 23:00 uur verwacht we van u dat u zich op uw kamer terugtrekt. Het is niet de bedoeling dat u ’s nachts de afdeling verlaat. Ook verstrekken we in de nacht geen eten of drinken.
6.6 Alcohol en drugs
Gebruik van alcohol en drugs is tijdens uw opname verboden. Ook tijdens uw verlofperiode mag u geen alcohol en drugs gebruiken. Als u zich niet aan deze regels houdt, kan dat ontslag tot gevolg hebben. Ook alcoholvrije dranken zijn op de afdeling niet toegestaan.
6.7 Weekendverlof
Om met weekendverlof te gaan, heeft u toestemming nodig van uw arts of psychiater. Vooruitlopend op uw ontslag gaan patiënten soms met proefverlof. Ontstaan er problemen tijdens zo’n verlof dan kunt u altijd terugkeren naar de afdeling. Wij verzoeken u om na het verlof voor 22:00 uur weer op de afdeling terug te zijn, tenzij we dit anders met u afspreken. Verlof kan op verschillende manieren worden ingevuld. Als u ergens anders dan op de afdeling wil slapen, mag dat maximaal één nacht.
6.8 Radio/televisie
Op de afdeling staan tv’s. Het huren van een tv is niet mogelijk. Op de slaapkamer is geen televisieaansluiting.
6.9 Internet
Binnen TergooiMC kunt u gebruikmaken van wifi. U moet dan wel de gebruikersvoorwaarden accepteren. U mag een eigen laptop of tablet gebruiken. Voorwaarde is dat u hiermee anderen niet stoort en ze niet gebruikt tijdens groepsmomenten of therapie.
6.10 Corvee
We verwachten van u dat u kleine huishoudelijke taken als corveedienst verricht. Denk bijvoorbeeld aan tafel dekken, afruimen en afwassen. Ook gaan we ervan uit dat en u uw slaapkamer opgeruimd houdt. In de kleine keuken hangt een corveelijst, hierop kunt u intekenen.
6.11 Huisdieren
U mag geen dieren meenemen naar de afdeling.
6.12 Het ‘smoelenbord’
Op de afdeling hangen foto’s van medewerkers van die dag. Hier ziet u ook wie uw arts is. Verder staan er geen persoonlijke gegevens op.
7. Voorzieningen in het ziekenhuis
7.1 Stiltecentrum en gebedsruimte
In TergooiMC is er een stiltecentrum ingericht en een gebedsruimte voor moslims. Als u tijdens uw verblijf behoefte heeft aan rust en bezinning, gebed, een stil moment of het opsteken van een kaarsje, dan kunt u hier 24 uur per dag terecht.
7.2 Kapsalon en pedicure
Kapsalon en pedicure bevinden zich niet meer in het ziekenhuis en moet u zelf regelen als u hier gebruik van wil maken.
7.3 Winkel en koffiecorner
In TergooiMC kunt u een koffiecorner bezoeken.
7.4 Restaurant
In TergooiMC is er een restaurant. Deze heeft ruime openingstijden.
7.5 Wasgoed
TergooiMC wast beddengoed en handdoeken. Dit is gratis. Voor persoonlijk wasgoed bent u zelf verantwoordelijk. Op de afdeling zijn er geen wasfaciliteiten.
7.6 Wifi
TergooiMC biedt u gratis wifi aan. Dit werkt als volgt: laat uw smartphone, tablet of laptop in het ziekenhuis zoeken naar beschikbare netwerken, selecteer het netwerk met de naam ‘WelkominTergooi’, lees de disclaimertekst en klik daarna op ‘accepteren’. U bent nu aangemeld op het wifi-netwerk en kunt online gaan.
In TergooiMC vinden we uw digitale veiligheid belangrijk. We vragen daarom uw aandacht voor de informatie op www.veiliginternetten.nl. Dit is een initiatief van (onder andere) de Nederlandse overheid. U mag geen sites bezoeken met een pornografisch, gewelddadig, racistisch of aanstootgevend karakter.
7.7 Geestelijke verzorging
Ziek zijn kan diep ingrijpen in uw dagelijks leven. Wilt u daar eens rustig over praten? De geestelijk verzorgers van TergooiMC zijn voor iedere patiënt beschikbaar, ongeacht geloof of levensbeschouwing. U kunt een afspraak maken via de verpleegkundige van uw afdeling. Natuurlijk is ook de voorganger van uw eigen kerkelijke of levensbeschouwelijke gemeenschap welkom. Als u wilt, kan de geestelijk verzorger hier ook voor zorgen.
8. Bezoek
8.1 Bezoektijden
Bezoek is van harte welkom. Bij voorkeur twee bezoekers per keer per patiënt, dit om het voor u en uw medepatiënten zo rustig mogelijk te houden. Willen er meer bezoekers tegelijk komen? Of kant uw bezoek niet binnen de bezoektijden komen? Overleg dit dan met de verpleegkundige van de afdeling.
De bezoektijden van de afdeling zijn:
- maandag t/m donderdag van 18:30 uur tot 20:00 uur;
- vrijdag van 18:30 uur tot 21:00 uur;
- in het weekend en op feestdagen van 13:30 uur tot 21:00 uur.
Minderjarigen zijn welkom op de afdeling onder de volgende voorwaarden:
- zij moeten bij het bezoek worden begeleid door een volwassene.
- zij mogen zonder begeleiding van een volwassene op bezoek komen als er toestemming is van de gezagdragende ouder of voogd. Soms moeten we in het belang van het kind voorwaarden verbinden aan het bezoek.
Bezoek ontvangt u in de huiskamer of buiten de afdeling. U mag geen bezoek ontvangen op uw slaapkamer. De hoofdingang van het ziekenhuis gaat doordeweeks om 22:00 uur dicht, in het weekend om 21:00 uur. Houdt hier rekening mee als u of uw bezoek via de hoofdingang naar buiten wil.
Bezoekers kunnen we controleren op (meegebrachte) gevaarlijke middelen. Als bezoekers niet meewerken aan deze controle, wordt de toegang tot de afdeling en het ziekenhuis geweigerd.
8.2 Bloemen en planten
Vaste planten en bloemen zijn toegestaan.
8.3 Rolstoelen met muntinworp
Voor bezoekers die slecht ter been zijn, stelt het ziekenhuis rolstoelen beschikbaar. Om een rolstoel te gebruiken, moet u een munt van twee euro inwerpen. Na gebruik krijgt u die weer terug. De rolstoelen staan bij de hoofdingang van het ziekenhuis.
9. Naar huis
9.1 Het ontslag
Als u met ontslag mag, krijgt u eerst nog een ontslaggesprek met uw behandelend arts. Als u na ontslag nog niet voldoende hersteld bent, zijn er in overleg met uw psychiater verschillende mogelijkheden:
- De therapie kan in dagbehandeling of deeltijd worden voortgezet.
- Na ontslag of na de dagbehandeling kunnen we nazorg regelen bij de polikliniek.
- Meestal verwijzen wij u terug naar uw huisarts of GGZ-instelling.
Soms wordt tijdens een opname of behandeling duidelijk dat een opname in een gespecialiseerde kliniek nodig is.
10. Bereikbaarheid
10.1 Telefoon
U kunt op de afdeling Psychiatrie gebeld worden op een apart toestel, met als nummer 088 753 26 39. U mag ook gebruikmaken van uw mobiele telefoon. U mag geen foto’s maken van personeelsleden en medepatiënten. U mag altijd de volgende personen bellen:
- de patiëntvertrouwenspersoon
- de familievertrouwenspersoon
- justitiële autoriteiten
- uw advocaat
10.2 Afdeling Opname
De afdeling Opname is op werkdagen geopend én telefonisch bereikbaar van 08:00 tot 17:00 uur op T 088 753 15 30. Deze afdeling is ook bereikbaar via e-mail .
10.3 Post
Tijdens uw opname kunnen mensen u ook post sturen. Laat uw post als volgt adresseren:
Tergooi MC
Naam patiënt, Afdeling… , Kamernummer..
De post komt twee keer per dag op alle afdelingen. Uitgaande post kunt u (laten) deponeren in de oranje brievenbus in de centrale hal.
11. Veiligheid
Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis staat uw veiligheid voorop. Onze artsen en medewerkers zijn alert op mogelijke bedreiging van uw veiligheid. Zij zijn ook verplicht onveilige situaties te melden. We nodigen u van harte uit ook zelf bij te dragen aan uw veiligheid en de veiligheid van iedereen in het ziekenhuis.
11.1 Polsbandje
Van de verpleegkundige krijgt u een polsbandje om. Hierop staat uw naam, geboortedatum en afdeling. Om fouten door persoonsverwisseling te voorkomen is het belangrijk dat u dit bandje altijd draagt. Heeft u het niet gekregen? Vraag er dan om bij de verpleging.
11.2 Eigen geneesmiddelen
U levert een bijdrage aan uw eigen veiligheid door geen eigen geneesmiddelen in te nemen zonder overleg met uw arts. Heeft u vragen of twijfelt of u wel de juiste medicatie krijgt? Meld dit dan aan uw arts of verpleegkundige.
11.3 Schoonmaak
Hygiëne heeft in het ziekenhuis hoge prioriteit. Toiletruimtes, doucheruimtes, wastafels, vloeren, tafels en stoelen worden dagelijks schoongemaakt. Andere zaken, zoals vensterbanken, bedlampen en gordijnrails, worden regelmatig schoongemaakt. In het ziekenhuis maken we ‘droog’ schoon. Dat is hygiënischer dan met een natte doek.
11.4 Infectiepreventie
Tijdens of na het verblijf in een ziekenhuis kan een infectie ontstaan. Het risico is gering, maar het is er. Een ziekenhuisinfectie kan tot complicaties leiden, waardoor u bijvoorbeeld langer in het ziekenhuis moet blijven. Tergooi MC doet er alles aan om het risico op een ziekenhuisinfectie zo laag mogelijk te houden. U kunt hieraan zelf ook een bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door regelmatig uw handen te wassen, wonden, katheters en verbanden zo min mogelijk aan te raken, een goede hoesthygiëne in acht te nemen en onhygiënische situaties te melden.
11.5 Isolatieverpleging
Bent u in de afgelopen twee maanden opgenomen geweest in een buitenlandse zorginstelling? Woont of werkt u op een bedrijf met varkens, vleeskalveren of vleeskuikens? Meld dit dan bij uw arts of verpleegkundige. U bent dan mogelijk besmet met MRSA.
MRSA is een bacterie die ongevoelig is voor de meest gangbare antibiotica. De bacterie is dan ‘resistent’ en moeilijk te bestrijden. We verplegen u dan in isolatie, totdat uit onderzoek blijkt dat geen gevaar meer bestaat voor besmetting.
Soms adviseren we uw bezoek om net als onze zorgmedewerkers persoonlijke beschermingsmaatregelen te dragen als ze bij u op bezoek komen. Laat uw bezoek zich daarom altijd eerst even melden bij de balie voor ze uw kamer ingaan. De verpleegkundige vertelt dan of uw bezoek maatregelen moet nemen en kan uitleggen hoe zij de beschermingsmiddelen moeten gebruiken.
11.6 In geval van brand
TergooiMC heeft een automatische brandmeldinstallatie. Als deze afgaat, wordt de brandweer gewaarschuwd en sluiten de deuren automatisch. Ze worden niet geblokkeerd. Dit geldt ook voor de verpleegafdelingen. De patiëntenkamer is uitgevoerd als ‘subcompartiment’. Dit betekent dat u bij een brand ergens anders op de afdeling minimaal een half uur veilig bent op uw eigen kamer. Op elke afdeling hangt een plattegrond waarop de ideale vluchtroute is aangegeven. Als u een brand ziet:
- waarschuw dan de verpleging of bel alarmnummer 5555;
- gebruik de handbrandmelder als u mobiel bent. Deze bevinden zich duidelijk zichtbaar op iedere afdeling. Door het glas in te drukken gaat de brandmelder in werking.
11.7 Schade
Als u tijdens uw opname opzettelijk schade toebrengt aan de ruimten, het gebouw of andere eigendommen van het ziekenhuis, stellen we u hiervoor aansprakelijk.
11.8 Verboden middelen
Wapens, gevaarlijke stoffen, drugs en alcohol zijn niet toegestaan in en rond het ziekenhuis. Als we in en om het ziekenhuis verboden verdovende middelen, wapens of munitie aantreffen, nemen we dit in beslag. U krijgt dan een afgifte van een bewijs van ontvangst. De politie haalt deze middelen op bij de afdeling en verstrekt een schriftelijk bewijs aan diegene onder wie de verboden middelen in beslag zijn genomen. Het in beslag genomen materiaal wordt voor u bewaard of met uw toestemming en in uw aanwezigheid vernietigd. Het OM bepaalt of bij het aantreffen van wapens ook strafrechtelijke vervolging wordt ingesteld.
11.9 Alcohol en drugs
Het is niet toegestaan alcohol, alcoholhoudende drank en etenswaren in bezit te hebben. Ook mag u niet handelen in alcohol, het gebruiken of onder invloed zijn van alcohol. Dit geldt ook voor drugs en gedragsbeïnvloedende middelen. Ook bezit en gebruik van deze middelen is niet toegestaan, handelen is verboden. Onder drugs en gedragsbeïnvloedende middelen verstaan we in ieder geval middelen op lijst 1 en lijst 2 in de opiumwet.
11.10 Cameratoezicht
In het kader van patiëntveiligheid hangen er camera’s op de gangen. We slaan de beelden niet op.
11.11 Eten en drinken
Het verzorgen van eten en drinken in een ziekenhuis is op basis van wetgeving sterk aan regels gebonden. Om u niet alleen een smakelijke maar ook veilige maaltijd te kunnen serveren zijn er een aantal regels:
- Alle voedingsmiddelen die we serveren moeten binnen één uur zijn opgegeten. Daarna zijn we verplicht deze weg te gooien. We begrijpen dat het weggooien van eten ‘zonde van het eten’ lijkt, maar voedingswaren die te lang blijven liggen zijn een makkelijke prooi voor ziekteverwekkers. En patiënten hebben nu eenmaal vaak verminderde weerstand.
- Als u bederfelijke voedingsmiddelen van uw bezoek krijgt of van huis laat meenemen, verzoeken we u dit te melden aan de voeding- en servicemedewerkers of aan een verpleegkundige. U hoort dan welke regels hiervoor gelden.
- Twijfelt u over de eetbaarheid van iets (houdbaarheidsdatum)? Gooi het dan weg.
- U mag geen bederfelijk eten in uw nachtkastje bewaren.
11.12 Patiëntveiligheidskaart
Via de Patiëntveiligheidskaart geven we u adviezen over hoe u zelf kunt bijdragen aan uw eigen veiligheid. Deze kaart hoort op uw kamer te hangen. We raden u aan de kaart goed door te lezen.
12. Wetgeving
De wet verplicht het ziekenhuis verantwoorde zorg te bieden. Onze zorg voldoet aan alle wet- en regelgeving. Dit betekent: zorg van goed niveau, die doeltreffend doelmatig en patiëntgericht wordt verleend en is afgestemd op de reële behoeften van u als patiënt. Uw rechten en plichten zijn wettelijk geregeld, onder andere in de onderstaande wetten.
12.1 Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)
Als patiënt komt u met uw behandelaar overeen dat die u zorg gaat verlenen. Als patiënt heeft u een aantal rechten. De meeste patiëntenrechten staan in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. Deze wet regelt de relatie tussen patiënt en behandelaar. In deze wet zijn de rechten en plichten van de patiënt vastgelegd.
12.2 Zorgverzekeringswet
In de Zorgverzekeringswet staan regels voor u en de verzekeraar. Iedereen in Nederland is verplicht een basisverzekering af te sluiten. Hiermee verzekert u zich voor (een deel van) de kosten van medische zorg, zoals huisartsenzorg, ziekenhuiszorg, medicijnen en revalidatie. De overheid stelt de inhoud van de basisverzekering vast.
12.3 Wet bescherming persoonsgegevens
De Wet bescherming persoonsgegevens beschermt uw privacy. In deze wet staat wat er allemaal wel en niet mag met uw persoonsgegevens en wat uw rechten zijn als we uw gegevens gebruiken. U heeft bijvoorbeeld recht op inzage en informatie in uw gegevens en recht op verzet tegen gebruik van uw gegevens. Verdere informatie vindt u op de website: www.tergooi.nl/rechten
12.4 Wet medisch wetenschappelijk onderzoek
De Wet medisch wetenschappelijk onderzoek bij mensen regelt de rechtsbescherming van zieke en gezonde proefpersonen in medisch wetenschappelijk onderzoek.
12.5 Wet op de Orgaandonatie
Met de invoering van de wet op de orgaandonatie heeft elk ziekenhuis verplichtingen gekregen op het gebied van orgaan en weefseldonatie. In geval van overlijden bespreekt de arts de mogelijkheid van donatie met de nabestaanden. De arts raadpleegt het Donorregister om na te gaan of de overledene als donor geregistreerd staat. Informatie over orgaan- en weefseldonatie vindt u hier: Formaliteiten bij overlijden of via www.donorvoorlichting.nl of .
12.6 Wet langdurige zorg
Het kan voorkomen dat u na uw opname in TergooiMC nog verpleegkundige zorg nodig heeft. Deze zorg kan vallen onder de Wet langdurige zorg (WLZ), dit geldt bijvoorbeeld voor opname in een verpleeghuis. Hiervoor wordt een indicatie gevraagd bij het Centrum Indicatiestelling voor de Zorg (CIZ). Voor opname in een verpleeghuis met een indicatie die onder de WLZ valt, betaalt u een eigen bijdrage. Als er (nog) geen plaats is in een WLZ-instelling en op voorwaarde dat u noodgedwongen langer in het ziekenhuis moet blijven en u 18 jaar of ouder bent, betaalt u over die periode in het ziekenhuis ook een eigen bijdrage. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekent de maandelijkse bijdrage in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Voor meer informatie over (de hoogte van) uw eigen bijdrage verwijzen we u naar T 0800 00 87 (gratis, bereikbaar op werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur) of naar het CAK/zorgnet verblijf, Antwoordnummer 1608, 2509 VB Den Haag, www.hetcak.nl.
12.7 Verzekering
Iedereen in Nederland is verplicht verzekerd via een basisverzekering. Als uw behandeling binnen de basisverzekering valt, gaat de rekening rechtstreeks naar uw verzekeringsmaatschappij. Die zorgt voor de betaling. Als u niet verzekerd bent voor bepaalde behandelingen, moet u deze vooraf zelf betalen.
12.8 Verstrekking anonieme gegevens
TergooiMC is volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen verplicht de kwaliteit van zorg systematisch te bewaken en te verbeteren. Om die kwaliteit op een hoog peil te houden, doet TergooiMC onderzoek. Bijvoorbeeld waarom mensen opgenomen worden in het ziekenhuis of naar het optreden van infecties, doorligplekken of complicaties. Dit is van algemeen belang. Het is nodig voor zulke onderzoeken anonieme patiëntengegevens te gebruiken. Anoniem wil zeggen dat de gegevens niet terug te voeren zijn op uw persoon. Medische en persoonsgegevens worden van elkaar gescheiden. Alleen speciaal bevoegde medewerkers mogen zulke gegevens verwerken. Zij hebben bovendien een geheimhoudingsplicht. We gaan ervan uit dat u geen bezwaar heeft tegen het gebruik van anonieme gegevens. U heeft echter te allen tijde het recht om hieraan niet mee te werken. Natuurlijk heeft dat geen invloed op uw behandeling. Als u bezwaar heeft, maak dit dan expliciet kenbaar aan uw arts.
12.9 Aansprakelijkheid
TergooiMC heeft onder meer een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid). In sommige gevallen kunt u hier via de raad van bestuur een beroep op doen. We onderscheiden letselschade (schade als gevolg van medisch handelen) en zaakschade (schade aan eigendommen). Vergoeding bij verlies, diefstal of beschadiging is alleen mogelijk als sprake is van verwijtbaar handelen of grove nalatigheid van medewerkers van het ziekenhuis. Of als sprake is van een situatie waarin u sterk afhankelijk bent van het ziekenhuis, bijvoorbeeld in de periode tijdens of direct na een operatie.
12.10 Cliëntenraad
Ziekenhuizen zijn volgens de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen verplicht een cliëntenraad in te stellen. TergooiMC heeft een actieve cliëntenraad. Dit is een onafhankelijk en zelfstandig adviesorgaan dat de belangen van patiënten behartigt. Meer informatie vindt u op cliëntenraad of www.tergooi.nl/clientenraad.
13. Vragen
Heeft u na het lezen van deze uitgebreide informatie nog vragen of opmerkingen? Stel uw vragen aan een van de medewerkers. We geven u graag uitleg, of het nu gaat over de medische of verpleegkundige behandeling of over uw dagelijkse verzorging.
13.1 Complimenten, verbeterpunten of klachten
Opmerkingen, suggesties of klachten kunt u het beste kwijt bij de personen die er direct bij betrokken zijn. Als u er samen niet uitkomt of als u uw klacht of probleem met iemand anders wilt bespreken, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Deze is bereikbaar tijdens kantooruren op T 088 753 14 10. U kunt uw ervaringen ook per e-mail doorgeven via . Meer informatie vindt u hier: Klachten en complimenten.
Heeft u ideeën of opmerkingen die van belang zijn voor patiënten die na u komen? Laat het ons dan weten. Via de website van het ziekenhuis kunt u, ook ná uw opname, altijd een reactie sturen over hoe u uw zorg ervaren heeft. Dit kan een klacht, compliment of opmerking zijn.
13.2 Uw mening telt!
Op verschillende manieren meten we of patiënten tevreden zijn over de zorg die we bieden. Bijvoorbeeld door middel van een tevredenheidsonderzoek, analyse van klachten en meldingen en signalen van de cliëntenraad. We hopen dat u mee wilt doen aan een enquête of een onderzoek, als we dat vragen. Zo kunnen we de kwaliteit van onze zorgverlening verbeteren. Ook horen we graag via Zorgkaart Nederland hoe u onze zorg waardeert. Ga naar zorgkaartnederland.nl om uw ervaringen met ons te delen.
13.3 Patiëntenpanel
Voelt u zich betrokken bij TergooiMC? Wilt u enkele keren per jaar meedenken over nieuwe ontwikkelingen? Meld u dan aan voor ons patiëntenpanel. Via dit patiëntenpanel vragen wij af en toe naar uw mening over een bepaald onderwerp. Door uw ervaringen, wensen en behoeften met ons te delen, kunnen wij onze zorg verder vernieuwen en verbeteren.