20 februari 2023
Samen Beslissen in de praktijk met patiënt Frans Scholte en longarts Peter van Tilburg
Samen beslissen is het proces waarbij zorgverlener en patiënt samen tot de beste keuze komen over een behandeling of bepaalde zorg. Maar hoe werkt samen beslissen in de dagelijkse praktijk? Wat is daarbij handig om te weten als patiënt? Dat vertellen we in een reeks interviews over dit onderwerp. Deze aflevering gaat over patiënt Frans Scholte en longarts Peter van Tilburg.
Frans Scholte heeft COPD, een longziekte waarbij de longen zijn beschadigd waardoor ademen moeilijker gaat. Onlangs ging hij met toenemende klachten van hoesten en slijm naar de huisarts. Die verwees hem door naar Tergooi MC waar een longaanval werd geconstateerd. Inmiddels heeft het herstel zich ingezet en gaat het langzaam beter. ‘Ik ben al negen jaar patiënt van dokter Van Tilburg, maar ik was de laatste twee jaar niet geweest.’
De mens achter de patiënt
Frans Scholte: ‘Dokter van Tilburg is ook sportief. Dat is natuurlijk een leuk aanknopingspunt om een goed gesprek te hebben. Door de open sfeer waarin de gesprekken verliepen komt het samen beslissen ongemerkt aan de orde. Wat ik fijn vond is dat dokter van Tilburg zowel de woordelijke informatie als de lichaamstaal oppakt en hierop reageert.’
Longarts Peter van Tilburg: ‘Op de poli en in de kliniek ben ik niet anders dan thuis. Ook probeer ik altijd het glas halfvol te zien in plaats van andersom, dat wil ik ook overbrengen op mijn patiënten. Genieten van wat je wel kan en het maximale eruit halen. Daarbij ben ik altijd heel benieuwd naar de mens achter de patiënt. Ik wil weten met wie ik te maken heb en welke verwachtingen en wensen er zijn. Meneer Scholte is fervent fietser en fysiotherapeut. Dat soort dingen neem ik mee in het behandelvoorstel. Het is echt een samenwerking van de patiënt en zijn naasten in combinatie met de arts en het medisch team.’
Behandeling als een maatpak
Frans Scholte: ‘Bij mij ging het ook over medicijnen die mij beter zouden helpen. Ja, de dokter heeft er verstand van. Het is ook een kwestie van vertrouwen natuurlijk. Maar dan is het toch fijn als je uitleg krijgt waarom het ene medicijn voor jou beter werkt dan het andere. Vooraf maakte ik voor mezelf een lijstje in mijn hoofd. Een lijstje met vragen en doelen.’
Peter van Tilburg: ‘Iedereen is anders en een behandeling moet precies passen in je leven. Het moet zitten als soort maatpak. Daarom geef ik patiënten eerst de ruimte. Ruimte om te vertellen en gedachten op tafel te leggen. Met die informatie maken we samen een plan. Dat kan resulteren in een compleet andere aanpak per persoon bij exact dezelfde aandoening.’
Behandeling op afstand
Frans Scholte: ‘In het gesprek werd voorgesteld om gebruik te maken van COPD thuismonitoring. Nu heb ik telefonische afspraken met de longverpleegkundige afgewisseld met afspraken op de polikliniek in Tergooi MC. Dat er via thuismonitoring wordt meegekeken over mijn schouder vind ik heel geruststellend. Vooral het argument dat op deze manier sneller en effectiever een signaal kan worden opgepakt bij verslechtering, gaf voor mij de doorslag.’
Peter van Tilburg: ‘Je ziet soms dat patiënten zelf wat “slordig” worden in het bijhouden van hun eigen klachten, waardoor verslechtering minder snel wordt opgemerkt. Daar hebben wij tegenwoordig een mooie oplossing voor: thuismonitoring. Zo houden we de patiënt op afstand in de gaten.’
Tips om samen te beslissen
Peter van Tilburg: ‘Andere zorgverleners zou ik willen adviseren om moeilijke taal te vermijden en de dingen helder uit te leggen. Teken desnoods zaken uit op papier. Vraag je patiënten om je eigen uitleg kort te herhalen. Een tip voor patiënten: praat open en eerlijk met je arts, zorg dat je begrijpt welke stappen er worden genomen en waarom. Vooraf vragen bedenken om aan je arts te stellen is zeer raadzaam. Steek daarom vooraf tijd in je afspraak.’
Frans Scholte: ‘Patiënten zou ik de tip willen geven om iemand mee te nemen naar een afspraak en je vragen vooraf te noteren. Zorgverleners zou ik willen oproepen om de patiënt eerst de ruimte te geven om zijn of haar verhaal te doen. Neem de vragen en emoties in heldere stappen mee in het behandelplan.’
E-mail nieuwsbrief