6 januari 2020
Tergooi heeft antwoord op huilbaby’s
De afdeling Kindergeneeskunde van Tergooi dingt mee naar de NIAZ-jaarprijs met hun aanpak en omgang met huilbaby’s. Sinds april 2019 zijn speciale plekken ingeroosterd op het polikliniekspreekuur zodat ouders met huilbaby’s binnen 1 tot 3 dagen na doorverwijzing adequate hulp kunnen krijgen. De ketenaanpak van huisarts, consultatiebureau en afdeling kindergeneeskunde in Tergooi heeft tot zeer goede resultaten geleid, waaronder een daling van het aantal opgenomen baby’s.
Ongeveer 22% van de ouders zoekt hulp vanwege het excessief huilen van hun baby. Uit onderzoek blijkt echter dat 95% van deze groep baby’s gezond is. De huilende baby zorgt voor veel stress bij ouders. Veelal zoeken de ouders de oorzaak van het huilen in de voeding die de baby krijgt. Daarom stopt de moeder vaak met het geven van borstvoeding en moet de baby weer wennen aan nieuwe voeding. Zonder het gewenste resultaat wat zorgt voor nog meer onzekerheid. De werkelijke oorzaak van excessief huilen moet vaak worden gezocht in de onrijpheid van het zenuwstelstel. Hierdoor hebben sommige baby’s meer hulp nodig om de zogenaamde troostreflex te activeren. Met de juiste aanpak blijkt het mogelijk te zijn om ouders een methode te leren waarmee ze hun huilende baby troosten en eerder kunnen laten stoppen met huilen.
Samenwerking met consultatiebureaus en huisartsen
Sinds 2011 werkt kinderarts Carole Lasham al met de zogenaamde Karp-methode. Een methode ontwikkeld door de Amerikaanse kinderarts Harvey Karp die in 5 stappen ouders helpt hun huilende, maar gezonde, baby tot rust te brengen. Lasham: “Voorheen kwamen deze baby’s op de spoedpoli en de spoedeisende hulp terecht maar dat is niet de plek waar deze baby’s het beste geholpen kunnen worden. We hebben ons ingezet om samen met consultatiebureaus en huisartsen, ouders sneller naar ons spreekuur te krijgen. Daarvoor hebben wij in Tergooi ruimte gemaakt. Ouders krijgen hier, na uitsluiten van een medische oorzaak, tijd, uitleg, een luisterend oor en praktisch advies. Met vier kinderartsen en pedagogisch zorgverleners zijn wij hier intensief bij betrokken.”
Minder huilbaby’s opgenomen
De werkwijze levert na invoering al belangrijke veranderingen op. In 2018 werden bijvoorbeeld 10 huilbaby’s in Tergooi opgenomen, sinds april 2019 is dat gedaald naar drie opnames. Deze drie opnames hadden zelfs misschien voorkomen kunnen worden als de baby’s al eerder naar het speciale spreekuur waren gestuurd. Ook kwamen minder ouders terug na hun eerste bezoek aan het spreekuur. Borstvoeding kon vaker gecontinueerd worden en ouders hoefden hun baby’s niet onnodig op speciale voeding over te zetten. Lasham: “De ouders en ketenpartners zijn heel positief over de werkwijze. We zijn heel trots dat wij deze resultaten gezamenlijk hebben kunnen boeken. Het zou mooi zijn als de deelname aan de jaarprijs van NIAZ er toe leidt dat meer ziekenhuizen en ketenpartners in Nederland geïnspireerd raken door onze aanpak.’’
Jaarprijs NIAZ
Het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) heeft alle aangesloten Vlaamse en Nederlandse zorginstellingen uitgenodigd om hun beste voorbeeld op het gebied van persoonsgerichte zorg in te zenden voor de NIAZ Jaarprijs 2020. Persoonsgerichte zorg is zorg die voor de patiënt of cliënt, logisch is. Dit vraagt dat we de zorg op een andere manier bekijken, in actieve samenwerking met het hele team inclusief de patiënt of cliënt, en vaak ook met meerdere partijen.
Stemmen
Maar liefst 47 zorginstellingen laten op de website van het NIAZ zien hoe zij werken aan steeds betere en persoonsgerichte zorg. Met deze in de praktijk bewezen verbeteringen dingen ze mee naar de NIAZ Jaarprijs 2020. Ontdek op de website van het NIAZ om welke zorgverbeteringen het gaat en breng uw stem uit op het beste idee, bijvoorbeeld op het initiatief van de afdeling Kindergeneeskunde van Tergooi. Stemmen kan van vrijdag 3 tot en met vrijdag 31 januari 2020 via: https://jaarprijs.niaz.nl
Stem hier op de inzending van Tergooi voor de NIAZ Jaarprijs 2020
E-mail nieuwsbrief