25 maart 2019
Tergooi start met keuzehulp versleten knie of heup
Patiënten met een versleten knie of heup krijgen vanaf vandaag nog beter inzicht in hun behandelmogelijkheden dankzij een digitale keuzehulp. De keuzehulp is bedoeld om patiënten te helpen bij het maken van een keuze voor de best mogelijke behandeling.
Een versleten knie of heup kan op verschillende manieren worden behandeld. Aan alle behandelingen zitten voor- en nadelen. Welke behandeling het beste is, hangt af van de persoonlijke situatie, leeftijd en gezondheidssituatie van de patiënt. De keuzehulp helpt de patiënt en orthopedisch chirurg om samen te kiezen voor de beste behandeling.
Waarom een keuzehulp?
De keuzehulp zet alle informatie duidelijk op een rij. De keuzehulp helpt om het gesprek met de orthopedisch chirurg voor te bereiden. Door de opgedane kennis kunnen patiënten gerichte vragen stellen aan hun orthopedisch chirurg en van gedachten wisselen over de verschillende behandelmogelijkheden. Samen beslissen zij welke behandeling het beste past.
Hoe werkt het?
Patiënten ontvangen een e-mail met log-in gegevens. Na het inloggen volgen patiënten stapsgewijs op de computer of tablet de keuzehulp met daarin verschillende vragen. Na het invullen krijgen patiënten een samenvatting van de antwoorden. Ook de orthopeed ontvangt deze samenvatting. Samen bespreken zij de resultaten en maken een keuze voor de meest geschikte behandeling.
Samen beslissen
Tergooi wil met de introductie van de keuzehulp uitvoering geven aan het principe ‘Samen beslissen’. Dit betekent dat patiënten samen met hun arts beslissen over welke zorg het beste bij hen past. Artsen geven informatie over de mogelijkheden en de medische voor- en nadelen hiervan. Patiënten bespreken samen wat dit betekent voor hun eigen situatie en hun persoonlijke voorkeur. De wensen en situatie van onze patiënten zijn dan bepalend voor de uiteindelijke beslissing.
E-mail nieuwsbrief