Veelgestelde vragen per onderwerp
Hieronder vindt u alle veelgestelde vragen gesorteerd op onderwerp.
Afspraak in het ziekenhuis
Afspraak maken
Hoe kan ik een afspraak maken
Afspraak met verwijzing: kijk op de verwijzing voor meer informatie.
Afspraak bloedafname: u kunt online een afspraak maken in MijnTergooi of u kunt bellen met de afdeling Bloedafname en Materiaalafgifte
Vervolgafspraak: In de uitnodiging voor de vervolgafspraak staat wat u moet doen
Hoe kan ik een afspraak wijzigen?
- U kunt tot uiterlijk 48 uur online uw afspraak wijzigen in MijnTergooi.
- U kunt tot uiterlijk 24 uur telefonisch uw afspraak wijzigen. Neem contact op met de polikliniek via ons klantcontactcentrum.
Hoe kan ik een afspraak annuleren?
- U kunt tot uiterlijk 48 uur online uw afspraak annuleren in MijnTergooi.
- U kunt tot uiterlijk 24 uur telefonisch uw afspraak annuleren. Neem contact op met de polikliniek via ons klantcontactcentrum.
Aanmelden voor uw afspraak
Waarom moet ik mij (online) aanmelden?
- We willen weten of u de juiste persoon bent voor de afspraak.
- Om de persoonsgegevens, verzekeringsgegevens, contactgegevens te controleren.
Hoe kan ik mij (online) aanmelden?
- U kunt zich alvast online aanmelden, dat scheelt wachttijd in het ziekenhuis.
- Of u kunt zich aanmelden met uw legitimatiebewijs bij de aanmeldzuilen bij binnenkomst.
- Heeft u een buitenlands identiteitsbewijs of vluchtelingenpas? Dan kunt u zich aanmelden bij de inschrijfbalie in de centrale hal.
Moeten kinderen zich voor hun afspraak ook aanmelden?
Ja, de identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Ouders moeten dus voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan.
Voor jonge kinderen is de brief met opgave van het BSN-nummer (door de gemeente verstrekt is bij de geboorteaangifte) een geldig legitimatiebewijs.
Wat gebeurt er als ik geen geldig legitimatiebewijs heb van mijn kind?
Bent u in het ziekenhuis, dan verwijzen wij u naar de medewerkers van de inschrijfbalie. Daar helpen zij u verder. Vervolgens heeft u de mogelijkheid om binnen 3 maanden een geldig legitimatiebewijs te tonen. Dit kunt u doen bij een eerstvolgend bezoek aan het ziekenhuis. Heeft u geen vervolgafspraak meer in het ziekenhuis, dan komt u hiervoor terug naar de inschrijfbalie.
Voor jonge kinderen is de brief met opgave van het BSN-nummer (door de gemeente verstrekt is bij de geboorteaangifte) een geldig legitimatiebewijs.
Moet ik een DigiD hebben van mijn kind?
Ja, dat is zeker aan te raden. Online afspraken maken, gegevens wijzigen en in het dossier kijken op MijnTergooi kan alleen met een DigiD. Deze is eenvoudig aan te vragen bij de Rijksoverheid.
Wat moet ik doen als ik mijn afspraakticket niet heb ontvangen?
Als u uw afspraakticket niet hebt ontvangen, kunt u zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuilen in de centrale hal. Een nieuw afspraakticket wordt dan geprint.
Hoe werkt het als ik meerdere afspraken heb?
Als u op dezelfde dag meerdere afspraken heeft, dan staan deze ook op uw afspraakticket. Om u aan te melden voor de volgende afspraak, scant u opnieuw de QR-code via de zuil bij op de afdeling waar u de afspraak heeft. Op het scherm verschijnt in welke wachtruimte u plaats kunt nemen. Ook hier haalt de arts of verpleegkundige u weer op voor uw afspraak.
Online aanmelden
Hoe kan ik mij online aanmelden?
U kunt zich op MijnTergooi online aanmelden voor uw afspraak. Voor meer informatie zie: Online inchecken in 5 stappen.
Moet ik het afspraakticket printen?
Dat hoeft niet. U kunt ook uw afspraakticket scannen met uw telefoon. U houdt uw telefoon dan voor de scanner van de aanmeldzuil (bij de afdeling).
Apotheek en medicijnen
Apotheek
Kan iedereen terecht bij de apotheek van Tergooi MC?
Ja, iedereen die medicijnen op recept van een medisch specialist of huisarts wil afhalen, kan bij ons terecht. Bent u net ontslagen uit het ziekenhuis? Heeft u op de Spoedeisende Hulp of in de polikliniek een recept ontvangen? U bent van harte welkom. Daarnaast kunt u ook bij ons terecht wanneer u geen patiënt bent van het ziekenhuis.
Waar kan ik medijnen halen buiten openingstijden?
Als u met spoed medicijnen nodig heeft, kunt u terecht bij Dienstapotheek Gooi en Vechtstreek (Bij de ingang van Spoedzorg in Hilhttps://www.tergooi.nl/wp-admin/edit.php?post_type=pageversum).
Kan ik bij de Polikliniekapotheek van Tergooi MC ook terecht voor producten die niet op recept worden verstrekt?
Ja, u bent bij ons ook welkom voor zelfzorggeneesmiddelen (zoals pijnstillers), hulpmiddelen, vitamines en anti-allergische cosmetica.
Moet ik bij de apotheek van Tergooi MC betalen voor mijn medicijnen?
Voordat wij u de medicatie geven waarvoor u een recept heeft gekregen, stellen wij enkele vragen over de medicijnen die u al gebruikt en uw ziektebeeld. Vervolgens gaan wij zorgvuldig na of u de nieuwe medicijnen veilig naast uw andere medicijnen kunt gebruiken. Na iedere levering ontvangt u van ons een overzicht met daarop uw actuele medicatie, het Actuele Medicatie Overzicht (AMO). Wij geven – met uw toestemming – de meegekregen medicijnen door aan de apotheek waar u al eerder geneesmiddelen heeft gehaald. Zo blijft ook uw eigen apotheek op de hoogte van wat u gebruikt.
Hoe weet de apotheek van Tergooi MC of mijn medicijnen elkaar wel verdragen?
Voordat wij u de medicatie geven waarvoor u een recept heeft gekregen, stellen wij enkele vragen over de medicijnen die u al gebruikt en uw ziektebeeld. Vervolgens gaan wij zorgvuldig na of u de nieuwe medicijnen veilig naast uw andere medicijnen kunt gebruiken. Na iedere levering ontvangt u van ons een overzicht met daarop uw actuele medicatie, het Actuele Medicatie Overzicht (AMO). Wij geven – met uw toestemming – de meegekregen medicijnen door aan de apotheek waar u al eerder geneesmiddelen heeft gehaald. Zo blijft ook uw eigen apotheek op de hoogte van wat u gebruikt.
Ben ik verplicht mijn medicijnen altijd bij dezelfde apotheek te halen?
Nee, in Nederland kunt u zelf kiezen bij welke apotheek u uw medicijnen haalt. Dat kan dus een andere apotheek zijn dan daar waar u eerder bent geweest en uw gegevens bekend zijn. U kunt er voor kiezen om voortaan altijd uw geneesmiddelen bij ons te halen. In dat geval zullen wij met uw toestemming uw gegevens opvragen van uw vorige apotheek en deze beheren.
Waar kan ik mijn medicijnen ophalen?
U kunt uw medicijnen ophalen bij de apotheek die u heeft opgegeven. Dit kan de apotheek in het ziekenhuis zijn, maar ook uw eigen apotheek.
Buiten openingstijden kunt u in geval van spoed terecht bij Dienstapotheek Gooi en Vechtstreek (Bij de ingang van Spoedzorg in Hilversum).
Wat zijn de openingstijden van de apotheek?
De apotheek is geopend op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 uur.
Voor meer informatie zie: Apotheek.
Kan ik ook medicijnen voor iemand anders ophalen?
Ja, dat kan. U kunt zelf bepalen of u een ander (bijvoorbeeld uw partner of een kennis) uw geneesmiddelen bij de apotheek laat afhalen.
Medicatie
Waar kan ik terecht met vragen over mijn medicijnen?
Als u vragen over uw medicijnen heeft kunt u terecht bij uw zorgverlener of bij uw apotheek. Voor contactgegevens van onze apotheek zie: Voor contactgegevens zie: apotheek.
Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen?
U kunt uw herhaalrecept aanvragen bij de afdeling waar u onder behandeling bent. Dit kan via het klantcontactcentrum. Als u al een herhaalrecept heeft, kunt u uw medicijnen aanvragen bij de apotheek van uw voorkeur.
Bezoek
Met hoeveel personen mag ik op bezoek?
Een patiënt mag twee bezoekers tegelijkertijd aan bed ontvangen.
Voor meer informatie over bezoek, zie: Op bezoek in Tergooi MC .
Zijn er ook logeerkamers voor familieleden?
In een ernstige situatie kunnen familieleden ook blijven overnachten. Dit kunt u bespreken met de verpleegkundige van de afdeling.
Wat zijn de openingstijden rond de feestdagen?
Rond de feestdagen heeft Tergooi MC aangepaste openingstijden. U vindt ze op deze pagina.
Mag ik eten, drinken of bloemen meenemen als bezoeker
Op sommige afdelingen is het niet wenselijk omdat er kwetsbare patiënten liggen. Vraag het dus altijd even na bij de verpleging van de afdeling.
Mag ik bloemen meenemen als bezoeker?
We verzoeken u dit eerst bij de verpleging te vragen. Planten zijn toegestaan, behalve op de afdelingen Intensive Care, Kindergeneeskunde, Oncologie en Verloskunde. De bloemen of planten die u meebrengt moet u zelf verzorgen.
Mag ik een kaartje sturen?
Iemand een kaartje sturen? Schrijf dit adres op de envelop:
Tergooi MC locatie Hilversum,
Postbus 10016,
1201 DA Hilversum,
Vermeld naam patiënt, afdeling en kamernummer.
Of stuur een kaartje via de website.
Wat zijn de bezoektijden?
In Tergooi MC is bezoek toegestaan tussen 9:00 en 21:00 uur.
Meer informatie over op bezoek in Tergooi MC.
Bloedafname en afgifte
Hoe kan ik mijn afspraak wijzigen of afzeggen voor bloedafname en materiaalafgifte?
- U kunt tot uiterlijk 48 uur online uw afspraak wijzigen of afzeggen in MijnTergooi.
- U kunt tot uiterlijk 24 uur telefonisch uw afspraak wijzigen of afzeggen via 088 753 11 70 [optie 1].
- U kunt niet mailen om een afspraak te maken, te verzetten of te annuleren.
Waar kan ik mijn uitslag bekijken van het bloedonderzoek?
De uitslag van de onderzoeken sturen we direct door naar uw (huis)arts, die de uitslag met u bespreekt. De uitslag komt ook in MijnTergooi te staan onder ‘Menu’, kopje ‘Dossier’, onder het kopje ‘Uitslagen’.
Moet ik een afspraak maken voor bloedafname en materiaalafgifte?
Voor bloedafname is altijd een afspraak nodig.
- U kunt uw afspraak maken via MijnTergooi. Dit kan met een verwijsnummer (ZorgDomein-nummer op uw verwijsbrief) of met uw DigiD.
- Urine kunt u op de afdeling inleveren zonder afspraak. Op de posten moet u hier wel een afspraak voor hebben.
- Ontlasting (poep) kunt u in het ziekenhuis (op de afdeling) en op de posten zonder afspraak inleveren.
Wanneer krijg ik de uitslag van mijn bloedafname of materiaalafgifte?
De uitslag van de onderzoeken zijn in de meeste gevallen binnen 24 uur bekend. We sturen deze direct door naar uw (huis)arts, die de uitslag met u bespreekt als dat nodig is.
Digitale zorg en consulten
Algemeen
Kan mijn afspraak ook digitaal of telefonisch plaatsvinden?
U kunt navragen bij de afdeling waar u de afspraak heeft of dit mogelijk is. Er zijn mogelijkheden voor Videoconsult (via BeterDichtbij) of een telefonisch consult.
Beterdichtbij
Wat kan ik met de Beterdichtbij app?
- Veilig berichten, foto’s en bestanden uitwisselen met uw zorgverlener.
- Videobellen met uw zorgverlener.
- Informatie nalezen over uw ziekte of behandeling.
- Eenvoudig zelfmetingen delen met uw zorgverlener.
Gegevens en privacybescherming
Welke informatie legt Tergooi MC van mij vast?
Tergooi MC legt alle informatie vast die nodig is om u goed te kunnen behandelen en te verzorgen.
Welke informatie over mij deelt Tergooi MC met anderen?
Voor uw behandeling kán het nodig zijn dat wij medische gegevens van u delen met andere zorgprofessionals buiten Tergooi MC. Wij zullen dit nooit zonder uw toestemming doen. Lees meer over toestemming geven >
Tergooi MC deelt:
- Een brief met gegevens over de behandeling en eventuele nazorg naar uw eigen huisarts als u wordt ontslagen uit Tergooi MC brief
- Informatie over uw behandeling met de door u aangewezen contactpersoon, als de contactpersoon daarom vraagt. Andere familieleden, vrienden of bezoekers krijgen deze informatie niet.
- Anonieme patiëntgegevens aan een aantal landelijke registratiesystemen, zoals het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Dit is waardevol bij de bestrijding van bepaalde aandoeningen en ziekten.
- Anonieme patiëntgegevens binnen het ziekenhuis om onderzoek te doen naar de kwaliteit van zorg en dit verder te verbeteren. Bijvoorbeeld naar de reden van opname en het optreden van infecties of complicaties. Deze informatie is altijd anoniem.
Wie kunnen mijn gegevens inzien?
In Tergooi MC mogen alleen uw behandelend arts(en) en de medewerkers van het ziekenhuis die rechtstreeks betrokken zijn bij uw behandeling, mogen uw persoonlijke en medische gegevens inzien. Dit geldt ook voor de medewerkers die de (financiële) administratie en andere interne beheers- en kwaliteitsactiviteiten doen, maar alleen voor zover dat voor hun taakuitoefening noodzakelijk is. Alle medewerkers van Tergooi MC hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Er is een logging- en sanctiebeleid voor het gebruik van de patiëntendossiers.
Voor uw behandeling kán het nodig zijn dat wij medische gegevens van u delen met andere zorgprofessionals buiten Tergooi MC. Wij zullen dit nooit zonder uw toestemming doen. Lees meer over toestemming geven >
Hoe gaat Tergooi MC om met privacy in de spreekkamer, patiëntenkamer of aan de balie in het ziekenhuis?
U heeft het recht om onderzocht en behandeld te worden buiten het gezichtsveld en gehoor van anderen. Wij doen ons best uw privacy op poliklinieken en verpleegafdelingen te waarborgen. Als u bijvoorbeeld bent opgenomen op een meer-persoonskamer kan dit lastig zijn. Mocht er een situatie zijn waarin u graag meer privacy wilt, geeft u dit dan aan bij het ziekenhuispersoneel. Zij zullen hun best doen u zoveel mogelijk privacy te bieden.
Wij vragen u aan onze balies wat afstand te houden tot u aan de beurt bent. Zo respecteert u ook de privacy van andere patiënten.
Hoe gaat Tergooi MC om met privacy op de afdeling
U heeft het recht om onderzocht en behandeld te worden buiten het gezichtsveld en gehoor van anderen. Wij doen ons best uw privacy te waarborgen. Als u bijvoorbeeld verblijft in een meer-persoonskamer kan dit lastig zijn. Mocht er een situatie zijn waarin u graag meer privacy wilt of vindt dat we meer privacy moeten bieden aan uw naasten, geeft u dit dan aan bij de medewerkers. Zij zullen hun best doen u of uw naasten zoveel mogelijk privacy te bieden.
Ik ben patiënt van Tergooi MC en ik wil mijn dossier inzien of ik wil een afschrift van mijn dossier
Dat kan. Als patiënt van Tergooi MC kunt u op de pagina Mijn Tergooi inzien daar meer over lezen. U kunt via Mijn Tergooi een groot deel van uw medische gegevens downloaden via Dossier > Download Dossier
Wilt u beschikken over een volledige afschrift van uw dossier? Lees meer informatie over het opvragen van uw dossier > Er zijn geen kosten verbonden aan deze service.
Ik wil mijn dossier online inzien
Tergooi MC heeft een online patiëntenportaal: Mijn Tergooi waar u een groot deel van uw dossier digitaal kunt inzien en downloaden.
Ik wil mijn dossier aanvullen, wijzigen of verwijderen
U heeft het recht om wijzigingen in uw medisch dossier aan te vragen als er sprake is van een onjuistheid of onvolledigheid in uw medisch dossier. Dit kunt u schriftelijk doen bij de zorgverlener die u behandelt, zodat de onjuist of onvolledige informatie kan worden aangepast.
Wijzigen persoonsgegevens
Als er iets aan uw persoonsgegevens gewijzigd moet worden, kunt u dit als volgt doen:
- Inloggen op MijnTergooi en daar uw gegevens aanpassen.
- Een mail sturen naar:
- Langskomen bij de inschrijfbalie van Tergooi MC.
Verklaring toevoegen aan medisch dossier
Bij een verschil van mening tussen u en uw zorgverlener over de (on)juistheid van de gegevens, kunt u een verklaring laten toevoegen aan uw medisch dossier. U kunt deze verklaring overhandigen aan uw behandelend zorgverlener.
Recht op verwijdering / recht op vergetelheid
Voor het verwijderen van uw medisch dossier kunt u een schriftelijk en ondertekend verzoek (per brief) indienen bij de afdeling Opvragen Dossier, met daarbij een kopie van uw legitimatiebewijs. U kunt uw verzoek sturen aan of per post aan:
Tergooi MC, t.a.v. Opvragen Dossier
Postbus 10016, 1201 DA
Hilversum
Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het om informatie gaat die van belang is voor een ander, kan besloten worden om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen, ontvangt u hiervan schriftelijk bericht met motivering.
Ik wil het dossier van iemand anders inzien of een afschrift daarvan opvragen
Dat kan niet, tenzij u daarvoor toestemming heeft van de betreffende patiënt/cliënt of de wettelijk vertegenwoordiger bent. U heeft schriftelijke toestemming nodig (machtiging) als de patiënt niet aanwezig is bij de inzage of voor het aanvragen van het afschrift.
Lees meer over: Opvragen dossier
Ik wil het dossier van iemand anders aanvullen of wijzigen
Dat kan niet, tenzij u daarvoor schriftelijke toestemming (machtiging) heeft van de betreffende patiënt of als u de wettelijk vertegenwoordiger bent.
Ik heb een vraag over mijn privacy
U kunt altijd vragen stellen over de verwerking van uw persoonsgegevens binnen Tergooi MC. Als u verder nog vragen of opmerkingen heeft over hoe Tergooi MC met uw privacy omgaat, of een beroep wilt doen op één van uw wettelijke privacy-rechten, kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming: .
Heeft Tergooi MC een register met daarin een overzicht van alle persoonsgegevens die worden verwerkt?
Ja, Tergooi MC houdt een dergelijk register bij. Dit kan worden opgevraagd door de Autoriteit Persoonsgegevens, indien deze dat noodzakelijk vindt in zijn toezichthoudende rol.
Wat doet Tergooi MC tegen hacken?
Tergooi MC heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen voor de beveiliging van uw en onze gegevens. Naast het installeren van diverse technieken zoals firewalls, hebben we ook speciale software die al het netwerkverkeer monitort. Een van onze organisatorische maatregelen is het verstrekken van informatie over gegevens- en privacybescherming aan onze medewerkers.
Wat doet Tergooi MC tegen datalekken?
De medewerkers van Tergooi MC gaan zeer zorgvuldig om met uw gegevens. Toch kan er onverhoopt iets mis gaan. Tergooi MC heeft een procedure hoe datalekken moeten worden gemeld. Daarbij worden altijd de functionaris gegevensbescherming en de raad van bestuur geïnformeerd. Wij melden een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens volgens hun richtlijnen, en indien nodig bij de betrokkenen.
Na evaluatie van een datalek nemen we maatregelen om een dergelijk datalek in de toekomst te voorkomen.
Gebruikt Tergooi MC Cookies op de website?
Ja. Tergooi MC gebruikt cookies om zijn website zo efficiënt mogelijk te laten werken. Cookies zijn kleine stukjes informatie (bestandjes) die een website op uw computer achterlaat. Ze worden niet gebruikt om persoonlijke informatie te verkrijgen of op te slaan. Als u niet wilt dat de cookies worden gebruikt, kunt u uw internetbrowser zo instellen dat de cookies worden geweigerd. Als u hiervoor kiest, is het mogelijk dat u geen toegang heeft tot bepaalde gedeeltes van de website van Tergooi MC.
Wat is een cookie?
Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van onze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Cookies helpen ons op vele manieren om u via onze website beter van dienst te zijn. Er zijn diverse soorten cookies. Lees meer in het Cookiebeleid van Tergooi MC.
Locatie, vervoer en parkeren
Kijk voor meer informatie hierover op de onderstaande pagina’s
- Tergooi MC locatie Hilversum
- Tergooi MC locatie Blaricum
- Tergooi MC locatie Weesp
- Tergooi MC Clinics
Kosten en vergoedingen
Waarom is mijn rekening zo hoog voor een korte behandeling?
Als u in het ziekenhuis in behandeling bent, berekent het ziekenhuis niet elke scan, injectie of handeling afzonderlijk. Alle ziekenhuizen in Nederland werken met diagnosebehandelcombinaties.
Een diagnosebehandelcombinatie is een zorgpakket dat gebruikelijk is bij een bepaalde behandeling, bijvoorbeeld bij een gebroken arm. De prijs voor een diagnosebehandelcombinatie is een gemiddelde van de alle kosten (en tijd) bij een dergelijke breuk. Even een voorbeeld? Als patiënten met een gebroken arm gemiddeld één keer een foto laten maken, dan bepaalt dat de prijs. Als een individuele patiënt meerdere keren een foto laat maken, dan brengt het ziekenhuis toch hetzelfde bedrag in rekening. Als er meer onderzoeken worden uitgevoerd dan het gemiddelde, kunnen er meer kosten in rekening worden gebracht.
Waarom duurt de rekening zo lang?
De zorg in Nederland wordt geleverd in pakketten, zogeheten diagnosebehandelcombinaties (DBC’s). Die DBC’s kennen vanuit wet- en regelgeving een looptijd. Deze beslaan dus ook een periode en wanneer deze gesloten mag worden ligt vast in wet- en regelgeving. De maximale looptijd is 120 dagen. Na het sluiten van het traject streeft Tergooi MC ernaar om de rekening binnen 6 maanden naar de verzekeraar of de patiënt te sturen. Dit kan wat langer duren als de onderhandelingen nog plaatsvinden.
Ik heb de rekening thuis ontvangen, waarom?
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom u een rekening thuisgestuurd krijgt:
- Uw rekening betreft zorg die niet vergoed wordt vanuit het basispakket. Mogelijk bent u wel (deels) verzekerd vanuit uw aanvullend pakket. Neem hiervoor contact op met uw verzekering of lees uw polisvoorwaarden. U betaalt de rekening aan Tergooi MC en declareert de rekening zelf bij uw zorgverzekeraar.
- Wij hebben geen geldige verwijsbrief van u (zelfverwijzer). We hebben tijdens uw eerste bezoek geen verwijsbrief van u gekregen. Daarom bent u zelfverwijzer en betaalt u de kosten van de zorg zelf. U kunt de rekening niet indienen bij uw zorgverzekeraar.
- U bent niet naar uw afspraak gekomen of u heeft deze niet minimaal 24 uur van te voren afgezegd. Doet u dat niet, dan heeft u een rekening van €40 gekregen. Als u uw afspraak op tijd afzegt, dus uiterlijk 24 uur van te voren, kunnen we deze tijd voor andere patiënten gebruiken. Zo blijven wachtlijsten korter. U moet de rekening aan Tergooi MC voldoen. U kunt de rekening niet indienen bij uw zorgverzekeraar.
- Uw registratiegegevens zijn onjuist en/of incompleet. Mogelijk zijn uw verzekeringsgegevens niet bij ons bekend en kunnen wij de rekening daarom niet indienen bij uw zorgverzekeraar. Wanneer u wel verzekerd bent dan kunt u de rekening, samen met een kopie van het verzekeringsbewijs opsturen naar:
- De rekening is voor een pasgeboren kindje. Heeft u een rekening ontvangen voor uw pasgeboren kindje? Dan is uw kindje mogelijk nog niet bijgeschreven op uw, of uw partners zorgpolis. U heeft hier 4 maanden de tijd voor na de geboorte. Wanneer uw kind verzekerd is, kunt u de rekening samen met een kopie van het verzekeringsbewijs opsturen naar:
Ik moet de rekening zelf betalen, kan ik hiervoor een betalingsregeling treffen?
Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met de afdeling debiteuren via: 088 753 1373.
Ik heb een rekening gehad voor een consult maar ben niet in het ziekenhuis geweest?
Landelijk is tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa overeengekomen dat een consult op afstand (telefonisch consult, videoconsult of schriftelijk consult) gelijk staat aan een polikliniekbezoek. Een consult op afstand telt op dezelfde wijze mee in de totale kosten van een behandeling als een polikliniekbezoek op het spreekuur. Het is mogelijk dat deze consulten ten koste gaan van uw eigen risico.
Ik ben in het buitenland verzekerd, wat nu?
Indien u woonachtig bent in Europa, kunt u bij uw verzekeraar een European Health Insurance Card (EHIC) aanvragen. Dat is een Europese verzekeringspas. Met een geldige EHIC betaalt u geen voorschot.
Indien u niet in aanmerking komt voor een EHIC pas dan betaalt u een voorschot per pin. Na de behandeling ontvangt u een rekening thuis waarmee het voorschot is verrekend.
Wat is het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage?
Eigen bijdrage en eigen risico zijn verschillende dingen. Het verplichte eigen risico geldt voor de meeste zorg in het basispakket. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten. Bijvoorbeeld voor orthopedische schoenen, hoortoestellen en ziekenvervoer.
Zie ook: Rijksoverheid.nl
Welke zorg krijg ik vergoed?
Als Tergooi MC een contract heeft met uw verzekeraar, dan ontvangt u in principe geen facturen thuis. Het kan wel zijn dat u verzekeraar het eigen risico met u verrekend. Als de vergoeding uit uw aanvullende verzekering komt, dan ontvangt u de rekening thuis, en declareert u deze zelf bij uw zorgverzekering.
Ik moet twee keer eigen risico betalen, hoe kan dat?
Uw zorgverzekeraar verrekend het eigen risico op basis van de startdatum van uw DBC (Diagnose Behandel Combinatie).Het kan voorkomen dat uw behandeling meerdere aansluitende DBC’s omvat voor uw zorgvraag en daarmee in twee of meer jaren uw eigen risico verrekend wordt door uw zorgverzekeraar.
Zie ook:
-
- ‘Eigen risico’ onder kop ‘Verzekering’.
- Informatiekaart: Eigen risico
Waarom word ik niet vooraf geïnformeerd over de kosten van mijn behandeling?
Als zorgverlener is het moeilijk te voorspellen welke diagnose u heeft en welke behandelingen u precies gaat krijgen. Wij willen voorkomen dat u verkeerde voorlichting of een onjuiste prijsopgave krijgt. De prijs wordt bepaalt op basis van de diagnose en de verschillende zorgactiviteiten die worden uitgevoerd. Daarom kunnen we voorafgaand aan uw behandeling in het ziekenhuis geen voorspelling doen van de te verwachte zorgkosten.
Waar kan ik mijn vraag over een factuur stellen?
U kunt via de mail en telefonisch een vraag stellen. Voor contactgegevens, zie: Kosten en vergoedingen onder ‘contact’
Wat kost mijn consult, onderzoek of behandeling?
We kunnen van tevoren niet precies zeggen welke zorg u krijgt en wat de kosten zijn. Dit hangt af van de arts, de behandeling en uw keuzes.
Als u een zorgverzekering heeft, kunnen de kosten soms door uw verzekering worden betaald. Of alles wordt vergoed, hangt af van uw verzekering.
Er is een minimaal eigen risico van €385 per jaar. Dit betekent dat u de eerste € 385 zelf betaalt. U kunt er ook voor kiezen om dit bedrag te verhogen, dan betaalt u een lager maandbedrag. Soms is er ook een eigen bijdrage voor bepaalde zorg.
We raden u aan om voor uw bezoek aan het ziekenhuis uw verzekering goed te bekijken of contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. Voor meer informatie over kosten van behandelingen, zie: Kosten en vergoedingen.
Mijn Tergooi
Algemeen
Wat kan ik zelf regelen in Mijn Tergooi?
- een afspraak maken, verplaatsen of afzeggen
- online aanmelden voor uw afspraak
- persoonlijke gegevens wijzigen
- iemand machtigen
Welke informatie staat er in Mijn Tergooi?
- afspraken
- medische gegevens
- persoonlijke gegevens
- uitslagen en behandelverslagen
Inloggen en registreren
Hoe kan ik inloggen in Mijn Tergooi?
U kunt inloggen met uw DigiD of met uw Zorgdomein verwijsnummer. Zie voor meer informatie: Hulp bij inloggen Mijn Tergooi
Wat gebeurt er als ik mijn e-mailadres niet verifieer?
Het is niet erg als u uw e-mailadres niet verifieert. U krijgt nog steeds de informatie die u nodig heeft. In de e-mails die we u sturen krijgt u alleen minder gedetailleerde informatie, bijvoorbeeld de naam van uw behandelaar.
Wat moet ik doen als mijn verificatiecode verlopen is?
U kunt na een uur weer een nieuwe verificatiecode aanvragen.
Wat moet ik doen als ik geen verificatiecode ontvangen heb?
Het kan enkele minuten duren voordat u de code in uw mailbox ontvangt. Bekijk ook uw ongewenste mail en spambox.
Informatie en gegevens
Hoe kan ik mijn medisch dossier inzien in Mijn Tergooi?
Onder het kopje ‘Dossier’ in Mijn Tergooi staan al uw medische gegevens, uitslagen en behandelverslagen.
Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen in Mijn Tergooi?
Onder kopje ‘Mijn gegevens’ kunt u uw gegevens inzien en veranderen.
Mijn medicatieoverzicht in Mijn Tergooi klopt niet, hoe kan ik dit wijzigen?
Hiervoor kunt u contact opnemen met de afdeling Klinische farmacie (de ziekenhuisapotheek).
Waarom staan niet al mijn medicijnen in Mijn Tergooi?
Alleen de medicijnen die bij ons bekend zijn staan vermeld.
Ik zie niet al mijn onderzoeksuitslagen in Mijn Tergooi, kan dat kloppen?
Alleen de uitslagen die in opdracht van een zorgverlener zijn aangevraagd, vindt u terug in Mijn Tergooi.
Vragenlijsten
Kan ik een vragenlijst tussentijds opslaan in Mijn Tergooi?
Ja, dat kan bij de meeste vragenlijsten. Uw zorgverlener kan alleen ingevulde vragenlijst inzien.
Waarom kan ik mijn vragenlijst niet terugvinden in Mijn Tergooi?
Neem contact op met de afdeling of polikliniek die u heeft gevraagd de vragenlijst in te vullen.
Opname en dagopname
Mag ik bij mijn kind blijven slapen als ouder?
Eén ouder of verzorger mag naar de uitslaapkamer. Voor de rust van uw kind en de andere patiënten mogen dat niet meer mensen zijn.
Voor meer informatie zie: Voorbereiding op de operatie van uw kind.
Hoe kan ik mijn kind goed voorbereiden op een opname?
Ook voor u en uw kind is het belangrijk is om goed voorbereid te zijn.
Voor meer informatie zie: de voorbereiding op de operatie van uw kind.
Wie kan ik bellen bij vragen over de opname?
Voor vragen over uw opname kunt u contact opnemen met de afdeling Opname.
Hoe kan ik mij goed voorbereiden op mijn (dag)opname?
Een goede voorbereiding is belangrijk.
Voor meer informatie zie: voorbereiding op uw opname.
Hier vindt u onder andere:
- wat u moet meenemen naar het ziekenhuis
- wanneer u de opnamedatum ontvangt
- of u mag eten en drinken voorafgaand aan de opname.
Overig
Waarom mag ik geen sieraden, horloge e.d. aan tijdens een onderzoek of operatie?
Neem geen waardevolle spullen, bankpasjes, geld, horloge of sieraden mee. Dat geldt ook voor uw trouwring! Wat u niet meeneemt, kunt u ook niet kwijtraken.
Tergooi MC kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor verlies, schade of diefstal van uw meegenomen sieraden of kostbaarheden als wij die tijdelijk in bewaring moeten nemen. Wij proberen uw eigendommen zorgvuldig te bewaren, maar als ziekenhuis zijn we hier niet op ingericht, dus het blijft voor uw eigen risico.
Waarom moet je bij Tergooi MC betaald parkeren?
Tergooi MC heeft verschillende parkeerterreinen waarop men bewaakt kan parkeren. Beveiligingsbeambten en een camera- en monitorsysteem beveiligen het terrein 24 uur per dag, 7 dagen per week. Het bewakingssysteem is bedoeld voor de veiligheid van gebruikers van het parkeerterrein en hun bezittingen. Slagbomen weren oneigenlijke gebruikers van het parkeerterrein, zodat meer plaatsen vrijkomen voor de bezoekers. Aan dit bewakingssysteem zijn kosten verbonden. Het is voor het ziekenhuis helaas niet mogelijk om deze kosten volledig uit het eigen budget te betalen. Dat zou ten koste gaan van onze belangrijkste taak: de zorg voor de patiënten. Daarom hebben we gekozen voor betaald parkeren.