Vragen over afspraak

Vragen over de afspraak op de polikliniek

Via Mijn Tergooi kunt u veel afspraken zelf online inplannen, verplaatsen of afzeggen.

Lukt het niet uw afspraak online in te plannen of te verplaatsen? Stel uw vraag via het contactformulier of bel met de polikliniek, u komt dan uit bij het Klantcontactcentrum.
Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 uur en 16:30 uur.

Afspraken op de polikliniek

Is het factuurbedrag voor een telefonisch of videoconsult hetzelfde als voor een polibezoek?

Landelijk is tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa overeengekomen dat een consult op afstand (telefonisch of videoconsult) gelijk staat aan een polikliniekbezoek. Een consult op afstand telt op dezelfde wijze mee in de totale kosten van een behandeling als een polikliniekbezoek op het spreekuur. Het kan gebeuren dat u op de nota van uw zorgverzekeraar bij het activiteitenoverzicht een ‘eerste polikliniekbezoek’ ziet staan, terwijl u niet in het ziekenhuis geweest bent, maar bijvoorbeeld met de arts gebeld heeft. Consulten op afstand blijven om administratieve redenen geregistreerd staan als een bezoek. Dit heeft voor u geen gevolgen.

Vraag en antwoord over online inchecken

Wat moet ik doen als het online inchecken niet lukt?

Dit komt voor als u:

  • even iets anders heeft gedaan en dan automatisch bent uitgelogd
  • uw computer of het aanmeldproces vast loopt
  • een melding heeft kregen voor een MRSA verdenking

U kunt u dan zich voor uw afspraak inchecken met uw identiteitsbewijs bij de aanmeldzuil in het ziekenhuis.
Ga naar: Aanmelden via zuilen

Moet ik het afspraakticket printen?

Dat hoeft niet. U kunt ook uw afspraakticket scannen met uw smartphone. U houdt uw telefoon dan voor de scanner van de aanmeldzuil (bij de afdeling).

U mag uiteraard wel een printje maken van de mail met de QR-code.

Wat moet ik doen als ik geen afspraakticket heb ontvangen of het afspraakticket kwijt ben geraakt?

U kunt zich dan bij de aanmeldzuil bij de hoofdingang van Tergooi MC locatie Hilversum en Blaricum of de polikliniek ingang van Tergooi MC locatie Blaricum aanmelden met uw identiteitsbewijs en uw afspraakticket alsnog printen.
Ga naar Aanmelden via zuilen

Vraag en antwoord over de aanmeldzuilen

Wat gebeurt er met de gegevens van mijn identiteitsbewijs? Is mijn privacy voldoende geborgd?

Tergooi MC is wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw Burgerservicenummer hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd.

De aanmeldzuilen scannen de gegevens van uw identiteitsbewijs. Hierbij leest de zuil de (RFID) chip van uw identiteitsbewijs uit. Uw naam, geboortedatum en/of BSN gebruiken wij om te controleren of de juiste informatie in ons elektronisch patiëntendossier aanwezig is en tonen deze. Wij vragen u of de pasfoto van uw identiteitsbewijs mag worden overgenomen. Alleen met uw expliciete toestemming nemen wij de pasfoto over en slaan deze op in uw medisch dossier. Deze toestemming geeft u via de zuilen. Alle overige gegevens van uw identiteitsbewijs nemen wij niet over. Tergooi MC maakt dus geen kopie van uw identiteitsbewijs en slaat deze ook niet op.

Als u zich niet via de aanmeldzuil wilt aanmelden, dan kunt u:

  1. Zich melden bij de inschrijfbalie en helpen we u daar verder
  2. Online aanmelden via MijnTergooi

Waar kan ik mij aanmelden via een aanmeldzuil?

  • Tergooi MC : centrale hal
  • Tergooi MC Clinics: centrale hal en bij de polikliniek ingang

Daarna gaat u naar de aanmeldzuil in de buurt van de afdeling waar u de afspraakticket scant. Deze zuil is voor meerdere poliklinieken die bij elkaar in de buurt zitten. Boven de zuil staat aangegeven voor welke polikliniek u zich kunt aanmelden.

U hoeft zich niet te melden bij een aanmeldzuil voor een afspraak bij

  • De Spoed Eisenhulp (SEH) in Tergooi MC
  • Tergooi MC locatie Weesp
  • Op verpleegafdelingen; wanneer u komt voor een opname

Welke afdelingen en locaties hebben geen aanmeldzuil?

  • U hoeft zich niet te melden bij een aanmeldzuil voor een afspraak bij
  • De Spoed Eisenhulp (SEH) in Tergooi MC.
  • Tergooi MC locatie Weesp.
  • Diagnosestudio.
  • Op verpleegafdelingen; wanneer u komt voor een opname.
  • Esthetisch Medisch Centrum (EMC) Gooi en Eemland

Ik heb meerdere afspraken op één dag, hoe werkt dat?

Als u op dezelfde dag meerdere afspraken heeft, dan staan deze ook op uw afsprakenticket. Om u aan te melden voor de volgende afspraak, scant u opnieuw de QR-code via de zuil bij op de afdeling waar u de afspraak heeft. Op het scherm verschijnt in welke wachtruimte u plaats kunt nemen. Ook hier haalt de arts of verpleegkundige u weer op voor uw afspraak.

Moeten kinderen zich voor hun afspraak ook aanmelden bij een aanmeldzuil?

Ja. Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een arts of zorgverlener gaan. In het ziekenhuis moet iedereen zich kunnen legitimeren vanaf de geboorte. Dit is wettelijk bepaald.

Voor jonge kinderen kan de brief met opgave van het BSN (Burger Service nummer) die door de gemeente verstrekt is bij de geboorteaangifte als legitimatiebewijs worden gebruikt.

Meer informatie over de identificatieplicht in de zorg vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Wat gebeurt er als ik geen geldig legitimatiebewijs heb van mijn baby of kind?

Bent u in het ziekenhuis, dan verwijzen wij u naar de medewerkers van de aanmeldbalie. Daar helpen zij u verder. Vervolgens wordt u in de gelegenheid gesteld binnen 3 maanden een geldig legitimatiebewijs te tonen.  Dit kunt u doen bij een eerstvolgend bezoek aan het ziekenhuis. Heeft u geen vervolgafspraak meer in het ziekenhuis, dan komt u hiervoor apart terug en gaat dan rechtstreeks naar de inschrijfbalie.
NB. Voor jonge kinderen kan de brief met opgave van het BSN-nummer die door de gemeente verstrekt is bij de geboorteaangifte als legitimatiebewijs worden gebruikt.

 

Wat moet ik doen als ik mijn identiteitsbewijs ben vergeten?

Als u uw identiteitsbewijs bent vergeten, meldt u zich bij de inschrijfbalie. Deze vindt u in de centrale hal van Tergooi MC locatie Hilversum en van Tergooi MC locatie Blaricum. De baliemedewerker meldt u dan aan.

Ik ben mijn afspraakticket kwijt, wat nu?

Als u uw afspraakticket bent kwijtgeraakt, kunt u zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuilen in de centrale hal. Een nieuw afspraakticket wordt dan geprint.

Hoe kunnen buitenlandse patiënten zich aanmelden?

Zij kunnen zich met hun buitenlandse identiteitsbewijs of vluchtelingenpas melden bij de inschrijfbalie in de centrale hal.

Het aanmelden bij de zuilen lukt niet. Wat nu?

Ga langs bij de inschrijfbalie in de centrale hal. Het aanmelden lukt niet omdat:

  • U voor het eerst als patiënt in Tergooi MC komt.
  • U geen geldig identiteitsbewijs heeft.
  • De zuil uw identiteitsbewijs niet herkent.
  • Wanneer uw verzekeringsgegevens niet kloppen of u niet verzekerd blijkt te zijn.

De medewerker van de inschrijfbalie helpt u verder en geeft u een ticket met uw afspraken.

Waarom zijn er aanmeldzuilen?

  • U heeft meer privacy bij het aanmelden
  • Uw gegevens en identiteitsbewijs worden gecontroleerd. Zo kunnen we beter voldoen aan de wettelijke identificatieplicht. Meer informatie over de identificatieplicht in de zorg vindt u op de website van de Rijksoverheid.
  • U hoeft niet meer in de rij te staan bij de balie van de afdeling
  • U heeft een duidelijk overzicht van alle afspraken die op die dag plaatsvinden op uw afspraakticket.

Ik wil niet dat Tergooi MC de foto van mijn identiteitsbewijs opslaat. Kan ik dit weigeren?

Ja, dit kunt u weigeren door op ‘nee’ te toetsen op de aanmeldzuil. We adviseren u om dit wel altijd te doen zodat we uw foto kunnen opnemen in uw dossier. Zo weten wij altijd of we de juiste patiënt voor ons hebben.

Onlineconsult en videoconsult

Is het factuurbedrag voor een telefonisch of videoconsult hetzelfde als voor een polibezoek?

Landelijk is tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa overeengekomen dat een consult op afstand (telefonisch of videoconsult) gelijk staat aan een polikliniekbezoek. Een consult op afstand telt op dezelfde wijze mee in de totale kosten van een behandeling als een polikliniekbezoek op het spreekuur. Het kan gebeuren dat u op de nota van uw zorgverzekeraar bij het activiteitenoverzicht een ‘eerste polikliniekbezoek’ ziet staan, terwijl u niet in het ziekenhuis geweest bent, maar bijvoorbeeld met de arts gebeld heeft. Consulten op afstand blijven om administratieve redenen geregistreerd staan als een bezoek. Dit heeft voor u geen gevolgen.

Wat is een online consult?

Via een online consult stelt u een vraag aan uw arts. Dit werkt ongeveer hetzelfde als het sturen van een Whats-app bericht maar dan via de app BeterDichtbij. Via deze app kunt u eenvoudig vragen kunnen stellen die geen spoed hebben, maar wel belangrijk zijn. Lees meer informatie over het online consult.

Wat is een videoconsult?

Het videoconsult biedt u de mogelijkheid om thuis, via een smartphone, tablet, laptop of pc, een videogesprek te hebben met uw arts in het ziekenhuis, waarbij u en uw zorgverlener elkaar kunnen zien en horen. Lees meer informatie over een videoconsult