Aanleiding
Door vergrijzing en toename van het aantal chronisch zieken, moeten we meer zorg gaan verlenen met nagenoeg dezelfde financiële middelen en hetzelfde aantal zorgverleners. Dit dilemma vereist een nieuwe manier van zorg verlenen. Een slimme manier waarbij we niet alleen gebruikmaken van de technologische mogelijkheden, maar we vooral ook inzetten op het anders organiseren van zorg: de Juiste Zorg op de Juiste Plek.
Zorg Dichterbij is onze vertaling van de Juiste Zorg op de Juiste Plek. De juiste plek is daar waar we onze zorg het meest patiëntvriendelijk, effectief en efficiënt kunnen verlenen. Als het moet binnen de muren van het ziekenhuis, maar als het kan ook daarbuiten, dichter bij de patiënt. Bijvoorbeeld door al eerder in te zetten op andere zorg in de eerste lijn, of samen met de Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) te bekijken welke zorg in de verplegings- en verzorgingshuizen of zelfs bij de patiënt thuis geleverd kan worden.
Deze visie is vertaald in de nieuwbouwplannen voor Tergooi MC. Het nieuwe ziekenhuis is dan ook kleiner dan de huidige twee gebouwen en ingericht op een andere wijze van zorg verlenen. Waar de stijgende zorgvraag de aanleiding was, was de nieuwbouw de stok achter de deur voor het programma Zorg Dichterbij.
Samen met Zilveren Kruis en andere zorgpartners
Samen met Zilveren Kruis stelde Tergooi MC zich ten doel om 20% van de huidige zorg die in 2018 binnen de fysieke muren van het ziekenhuis plaatsvond, dichter bij de patiënten te gaan organiseren. Concreet komt dit neer op het voorkomen, vervangen of verplaatsen van 80.000 polikliniekbezoeken en 11.000 ligdagen, hetgeen moet leiden tot 10 miljoen euro aan zorgvernieuwing. De zorgvernieuwing is feitelijk een nieuwe invulling van de financiële ruimte die ontstaat door het slimmer inrichten van de zorg. Die ruimte wordt benut om de groeiende zorgvraag op te vangen en ingevuld door meer of andere patiënten te zien.
Hoewel de doelen direct betrekking hebben op Tergooi MC, hebben deze ook effect op de andere zorgorganisaties is de regio. Daarom is vrijwel vanaf de start een programma-organisatie gevormd waarin alle partijen samenwerken. Zo bestaat het programmabestuur van Zorg Dichterbij uit vertegenwoordigers van de RHOGO (Regionale Huisartsen Organisatie Gooi en Omstreken), de VVT, Zilveren Kruis en Tergooi MC. Ook andere zorgpartijen uit de regio werden betrokken bij de uitvoering van use cases, zoals GGZ, apothekers, fysiotherapeuten, optometristen en audiciens. Al deze partijen werken in dit programma samen aan de noodzakelijke transformatie om de zorg toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden.
Regiobeeld
“Als het hier niet kan, dan kan het nergens.”
De Gooi en Vechtstreek is een compacte regio, met één ziekenhuis (Tergooi MC), één coöperatie van 145 huisartsen (RHOGO) en vier grote en vijf kleine VVT-instellingen die nauw met elkaar samenwerken. Zorgpartners kennen elkaar en werken veel samen.
Sinds 2019 organiseert een groep regionale artsen de jaarlijkse bijeenkomst ‘Wads Up’ voor artsen uit de Gooi en Vechtstreek. Naast dat artsen elkaar beter leren kennen, wordt tijdens deze bijeenkomst ook gewerkt aan het verbeteren van de samenwerking in de regio. Tijdens de eerste bijeenkomsten waren huisartsen en medisch specialisten aanwezig, inmiddels zijn ook specialisten ouderengeneeskunde aangesloten. En dat is belangrijk, want uit het regiobeeld blijkt dat de vergrijzing in deze regio groter is dan in de rest van Nederland. Dat vraagt specifieke aandacht voor juist de oudere patiënt.
Ieders belangen
Aan Zorg Dichterbij werkten veel organisaties samen met ieder zijn eigen belangen. We hebben elkaar nodig om de juiste zorg op de juiste plek te organiseren, waarbij ieders belangen ook behartigd moet worden.
Patiënt
Bij de start van het programma zijn een aantal uitgangspunten geformuleerd, ook wel de spelregels van het programma: De werkafspraken worden vastgelegd en breed gedragen. Op deze wijze wordt de nieuwe werkwijze in de organisaties en regio ingebed als de reguliere werkwijze. Het programma Zorg Dichterbij had een vaste (agile) werkwijze met use cases (projecten), afgeleid van de scrummethodiek. Scrum is een manier van werken waarin teams worden gefaciliteerd om in korte cycli – stapsgewijs – te werken aan concrete tussenresultaten. Door zo te werken zijn er tussentijds aanpassingen mogelijk en kan op veranderende situaties worden gereageerd. Elke use case begon met een verandering in een specifieke behandeling voor een specifieke groep patiënten. Elke use case werd getrokken door een zorgprofessional (product owner) en ondersteund door een scrummaster. Het team werd aangevuld met een beperkt aantal collega’s die direct betrokken zijn bij de gewijzigde werkwijze. De voorgestelde veranderingen bepaalden welke zorgprofessionals aansloten, uit de eerste lijn, tweede lijn en VVT. De use cases waren opgedeeld in een aantal fases, waardoor deze meer wendbaar waren en snel kon worden gereageerd op de situatie. In een aantal use cases bleek uit de onderzoeks- of pilotfase dat de voorgestelde verandering niet werkte, dan kon worden voorgesteld om een use case te stoppen. Dit bleek voor één op de vier use cases het geval, zoals hier verder is toegelicht. Om aan een fase te kunnen starten, was er goedkeuring van het programmabestuur nodig. Hiervoor pitchte de product owner (zorgverlener met inhoudelijke expertise) de voorgestelde verandering aan het programmabestuur, waarin bestuurders zaten uit de betrokken organisaties (Tergooi MC, Zilveren Kruis, RHOGO, VVT). Elke fase van een use case bestond uit een aantal sprints van een maand. Ook op het programmaniveau werd gewerkt in sprints van een maand. Dit stimuleerde de voortgang en oplevering van resultaten en maakte snelle bijsturing mogelijk. Binnen de sprints werd op regelmatige basis met het projectteam/programmateam afgesproken. De standaard hiervoor was een wekelijkse stand-up van een half uur, zodat het projectteam/programmateam elkaar wekelijks sprak. Zorgverleners in de regio
Verzekeraar
Uitgangspunten
Hoogwaardige zorg op de juiste plek
Patiënten laten participeren
Zorgprofessional in the lead
Duurzame verandering
Opvangen zorgvraaggroei zonder kostengroei
Werkwijze
Scrummethodiek
Use cases
Fasering use cases