Kerncijfers

Zorg Dichterbij

Waardering Zorg Dichterbij: eindcijfer 7,7

 

Zorg Dichterbij wordt gewaardeerd met het eindcijfer 7,7 (54 respondenten die aan het programma hebben meegewerkt, veelal zorgprofessionals). Zorgprofessionals vinden het een

“Fijn initiatief om zorg op de goede plek te krijgen!”

 

Natuurlijk waren er ook uitdagingen en is het niet altijd gelukt om elk initiatief van de grond te krijgen. Maar het algehele gevoel is toch positief.

 

Het programma Zorg Dichterbij wordt omschreven als vernieuwend, ambitieus, resultaatgericht, inspirerend en oplossingsgericht (45 respondenten).

“Het was een groot genoegen hieraan deel te nemen.”

135 use cases en 500 betrokken zorgprofessionals

In ruim drie jaar tijd werden 135 use cases geïnitieerd. Daarvan zijn er aan het einde van het programma in december 2022:

  • 82 opgeschaald
  • 16 onderzoek/pilotfase
  • 37 gestopt

 

Elke vakgroep deed ten minste 1 use case. Veel use cases zijn door zorgprofessionals uit regio Gooi en Vechtstreek bedacht en een deel van de use cases is overgenomen uit andere regio’s. Een aantal voorbeelden van uitgewisselde projecten vind je hier.

 

Aan ongeveer de helft van de use cases werkte Tergooi MC met organisaties uit de regio samen. Dit is essentieel voor de reductie in ligdagen, omdat dit vaak met zorg door organisaties in de regio wordt vervangen. Het draagt ook in mindere mate bij aan de reductie in polikliniekbezoeken.

 

Use cases kunnen ingedeeld worden in verschillende typen

  • Thuisbehandeling door verpleegkundige
  • Thuisbehandeling door patiënt zelf
  • Diagnostiek op afstand
  • Digitaal consult: video, telefonisch of berichten
  • Ketenzorg / Samenwerkingsprotocol
  • Meekijkconsulten (Inzet van expertise uit de tweede lijn)
  • Telemonitoring
  • Triage
  • Zorgpadoptimalisatie
  • Overig

 

Categorie Aantal use cases Aandeel in
ligdag reductie
Aandeel in polibezoek reductie
Digitaal consult: video, telefonisch of berichten 41 0% 74%
Ketenzorg / Samenwerkingsprotocol 31 22% 14%
Meekijkconsulten (Inzet van expertise uit de tweede lijn) 17 0% 1%
Monitoring (op afstand) 10 20% 5%
Thuisbehandeling door patiënt zelf 3 3% 0%
Thuisbehandeling door verpleegkundige 3 15% 0%
Zorgpad optimalisatie 21 40% 6%
Overig 9 0% 0%
Totaal 135 100% 100%

 

Er werkten ruim 500 zorgprofessionals mee aan het programma Zorg Dichterbij, vanuit verschillende organisaties in de regio Gooi en Vechtstreek. Aan elke use case werkte 1 of meer zorgprofessionals, een gemiddeld projectteam bestond uit 4 zorgprofessionals, zoals: medisch specialisten, huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, apothekers, optometristen, audiciens etc. Daarnaast waren er ook nog ruim 100 collega’s werkzaam aan ondersteunende werkzaamheden, zoals bestuurders, managers, projectleiders, ICT-medewerkers etc.

Patiëntenparticipatie: 1800 patiënten gaven feedback

Het is de missie van Tergooi MC om waardevolle zorg te verlenen aan patiënten. Binnen het programma Zorg Dichterbij zijn daarom patiënten op meerdere momenten betrokken om inzicht te krijgen in hun ervaringen met het aangepaste zorgpad (pilot). Zo werd het aangepaste zorgpad altijd vooraf getoetst bij de critical friends (patiëntvertegenwoordigers) en tijdens de pilot geëvalueerd met patiënten. Het type onderzoek om de patiëntervaring te toetsen was afhankelijk van de zorgvernieuwing: vragenlijst, telefonisch interview, focusgroep of patiëntreis.

 

Maar liefst 1.800 patiënten gaven feedback in use cases. Deze patiëntinzichten hielpen en helpen ons om waar nodig aanpassingen te maken in zorgvernieuwingen, zodat de verleende zorg van waarde is en blijft voor onze patiënten.

 

Het betrekken van patiënten werd gecoördineerd door de marketing- en patiëntreisexpert van Tergooi MC. Deze stafmedewerker zorgde voor patiëntinbreng vanuit verschillende niveaus:

  • in elk deelproject door nauwe samenwerking met de scrummasters.
  • via de cliëntenraad die adviseert en meebeslist.
  • via de critical friends die overkoepelend het patiëntbelang vertegenwoordigen. Deze ervaringsdeskundigen zijn opgeleid om kritisch en betrokken mee te denken.

 

Meer weten? Lees Hoe critical friends participeren bij zorgvernieuwing – deel 1 – Participatiekompas Site en Critical friends participeren bij zorgvernieuwing deel 2 (participatiekompas.nl) en https://www.tergooi.nl/patientenparticipatie/

ICT: 13 digitale applicaties

Ongeveer de helft van de use cases kende een digitaal aspect. Dit kon met in totaal 13 applicaties worden afgedekt, waarvan 9 ook daadwerkelijk werden opgeschaald. Voor meer informatie over de use cases met digitale applicaties, kijk hier.

 

Met name voor de bezoeken aan de polikliniek werd het effect digitaal behaald (85% van de voorkomen polikliniekbezoeken, 25% van de voorkomen ligdagen). Het aantal applicaties is dus beperkt, maar het speelt wel een belangrijke rol in het voorkomen van polikliniekbezoeken. Dit laat tegelijkertijd zien dat zeker niet alle zorginnovatie afhankelijk is van digitale ondersteuning.

 

De keuze voor de applicaties zijn door de zorgverlener gedreven. Dit heeft geleid tot het inzetten van applicaties van verschillende leveranciers. Enerzijds omdat de markt nog niet volwassen is om álle zorgpaden binnen één applicatie te monitoren en anderzijds omdat de wensen per zorgpad verschillen. Zo kan het zijn dat een applicaties goed past bij het ene zorgpad, maar niet bij het andere zorgpad. In een paar use cases zijn we dan ook tijdens de pilot van applicatie gewisseld. Uiteindelijk zien we een beweging naar misschien één, twee of drie leveranciers. Dit scheelt natuurlijk in bijvoorbeeld het aantal koppelingen wat je hebt met het EPD en in kosten.

 

Twee categorieën

  • Monitoring (op afstand), vaak specifiek voor een bepaald ziektebeeld.
  • Digitaal contact & (meekijk)consult: video, telefonisch, berichten en vragenlijsten, deze oplossingen zijn voor veel verschillende situaties toepasbaar.

 

Voorwaarden

  • Van meerwaarde zijn voor de patiënt.
  • Grotere zorgbesparing dan investering.
  • Privacy en gegevensveiligheid gewaarborgd.
  • Connectie met het EPD (niet noodzakelijk, wel zeer gewenst).

 

Ervaringen/uitdagingen

  • Verschuiving van ‘reguliere’ zorgkosten, naar ICT-kosten.
  • Integratie van applicaties met het EPD kost veel tijd en geld.
  • Informatie-uitwisseling tussen zorgprofessionals bij bijvoorbeeld verwijzing en overdracht is nog niet eenvoudig te realiseren.

 

Patiëntinformatiesystemen zijn gebonden aan de zorgaanbieder, bij samenwerking is het soms nodig dat meerdere zorgaanbieders actuele informatie hebben over de patiënt. Binnen de regio wordt gesproken over een platform waarmee dit mogelijk wordt, tot die tijd wordt hiervoor gebruik gemaakt van met name ZorgDomein.

Communicatie: 15 webinars

De afgelopen drie jaar is Zorg Dichterbij een begrip geworden in Nederland. Omdat Zorg Dichterbij is ingebed in de visie van het ziekenhuis, is dit op alle mogelijke plekken gedeeld. Ook vanuit trots en het belang van kennisdeling, is veel aandacht besteed aan communicatie.

 

‘Iedereen aan boord, zowel bij de zorgverzekeraar als bij het ziekenhuis’
NRC sept. 2019

 

 

Vanuit het programma publiceerden we tientallen artikelen over de verschillende zorgvernieuwingen. De posts op de social media werden honderden keren gedeeld en geliket en de webinars en online symposia goed bezocht en veelvuldig teruggekeken. Ook de twee handboeken over nieuwe zorgpaden die online werden gepubliceerd, worden duidelijk gewaardeerd. Zo wordt het online symposium en het handboek van het GEM-team veelvuldig bekeken. Hiermee worden andere ziekenhuizen geënthousiasmeerd om een dergelijk concept neer te zetten en dat wordt inmiddels ook gedaan in onder meer Beverwijk, Leeuwarden en Terneuzen. Ook het webinar met bijbehorend handboek antistollingszorg voorziet duidelijk in een behoefte. Wat daarnaast bijdroeg aan de bekendheid waren de presentaties van onze zorgbestuurders, managers en programmaleiders op tientallen events die in het teken stonden van zorgvernieuwing en ICT en Health.

 

‘Corona brengt zorg op afstand dichterbij’
Achmea magazine 2021

 

‘Tergooi koploper met Juiste Zorg op de Juiste Plek’
No Place Like Home The Sequel, Gupta Strategists juli 2022

 

Naast de regionale pers pakten ook de landelijke media het nieuws rondom Zorg Dichterbij op. Artikelen met mooie koppen verschenen onder meer in NRC, Trouw, Zorgvisie, Achmea Magazine, Medisch Specialist, Skipr en ICT&Health. Die leidde er ook toe dat Janneke Brink gemiddeld vier keer per maand wordt uitgenodigd om over de aanpak te vertellen. Kers op de taart was het nieuws dat Tergooi MC door onderzoek van Adviesbureau Gupta Strategist als beste ziekenhuis in Nederland naar voren komt als het gaat over Juiste Zorg op de Juiste Plek. De resultaten uit dit onderzoek zijn gebaseerd op publieke bronnen, zoals nieuwsberichten, social media posts, en deelname aan events.

 

‘Geriatrieteam SEH Tergooi MC succesvol: minder opnames en efficiëntere doorstroom’
Zorgvisie nov 2022

 

De echte meerwaarde van de zorgvernieuwingen zijn de patiëntverhalen die we deelden op onze website. Deze verhalen maken de impact van het programma direct voelbaar.