Telemonitoring

IBD-patiënten

‘Laagdrempelig contact’

Ruimtelijk ontwerper Sven Lamme kreeg een aantal jaar geleden te horen dat hij de ziekte van Crohn heeft, een van de meest voorkomende vormen van de chronische darmontsteking ‘Inflammatory Bowel Disease’ (IBD). Hij moet waarschijnlijk de rest van zijn leven medicijnen slikken en bezoekt zeer regelmatig het ziekenhuis.

Sven Lamme met MijnIBDcoach.

 

MijnIBDcoach

Speciaal voor deze groep patiënten is Tergooi MC begonnen met zorg op afstand. Door inzet van de app MijnIBDcoach kunnen we een verslechtering eerder opmerken en geven we advies op maat. Hierdoor hoeven onze IBD-patiënten minder vaak naar het ziekenhuis te komen, worden ze minder vaak opgenomen en hebben ze meer grip op hun ziekte. Door de inzet van de app wordt zorg vervangen en voorkomen. De verwachting is dat dit leidt tot 52% minder opnames en  39% minder bezoeken aan het ziekenhuis.

 

Heel leerzaam zijn de kenniskuren, een soort quizjes met informatie over de ziekte.’

 

Geen afspraak nodig

Sven: ‘Ik gebruik MijnIBDcoach nog niet zo lang maar vind de werkwijze heel prettig. De app kan denk ik een deel van de telefonische consulten met en de bezoeken aan de MDL-verpleegkundige vervangen. Heel fijn is dat ik de vragenlijsten kan invullen wanneer dat mij het beste uitkomt, daar heb ik geen afspraak voor nodig. En als ik me ergens zorgen over maak, is het heel laagdrempelig om contact op te nemen. Wat ik ook goed vind, zijn de zogenoemde kenniskuren. Dat zijn een soort quizjes die je krijgt met informatie over de ziekte. Bijvoorbeeld een filmpje over de werking van het darmstelsel. Heel leerzaam.’

 

 

De ervaring van de patiënt is een belangrijk onderdeel van onze aanpak. In een focusgroepbijeenkomst begin maart 2020 gaven zeven patiënten die meededen aan de pilot MijnIBDcoach ons waardevolle feedback. Zij gaven aan dat ze de vorm van communicatie prettig en toegankelijk vinden. De drempel om tussentijds vragen te stellen wordt erdoor weggenomen en ze ervaren dat er snel wordt gereageerd op hun vragen. Ook vinden ze het prettig om op een zelfgekozen moment in hun eigen omgeving vragen te kunnen stellen. Door gebruik van MijnIBDcoach herkennen ze de klachten en signalen van hun aandoening eerder. Ook klachten die zij voorheen niet direct relateerden aan hun aandoening, zoals vermoeidheid en stijfheid in de gewrichten. Zij ondernemen hierop zelf actie en bespreken dit met hun arts of verpleegkundige. Ze zien MijnIBDcoach als een waardevolle aanvulling op het persoonlijke contact. Het kan een deel van de consulten in het ziekenhuis vervangen en dat wordt als prettig ervaren omdat dit tijd bespaart. Natuurlijk zijn er ook nog aandachtspunten. Zo is betere afstemming met de apotheek noodzakelijk en werkt het programma nog niet goed genoeg op de smartphone. Deze feedback wordt meegenomen in de volgende fase .