Weer naar huis en nazorg

Weer naar huis en nazorg

Heeft u na uw ziekenhuisopname hulp of zorg nodig? Dan is het goed om dit zo vroeg mogelijk te regelen, bij voorkeur al voor uw ziekenhuisopname. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.

Hulpmogelijkheden en -middelen

Familie- of kennissenkring

Als één van de gezinsleden uitvalt, is het de bedoeling dat andere gezinsleden of huisgenoten taken overnemen. Dit heet ‘gebruikelijke zorg‘. Op basis van deze wettelijke regels komt u in de volgende situaties niet in aanmerking voor huishoudelijke hulp van de gemeente of thuiszorg.

  • Als de zorg of hulp korter is dan 3 maanden wordt van uw partner of huisgenoot verwacht dat hij of zij deze taken op zich neemt. Tenzij uw partner zelf een beperking of handicap heeft. Het gaat hierbij om persoonlijke verzorging, hieronder valt ook hulp bij een wasbeurt, toiletbezoek en dergelijke.
  • Als u een gezonde partner of andere volwassen huisgenoten heeft, kunt u geen aanspraak maken op huishoudelijke hulp. Ook van thuiswonende kinderen wordt verwacht dat zij, afhankelijk van hun leeftijd, huishoudelijke taken uitvoeren.
  • Opvang voor kinderen als een van beide ouders is uitgevallen. Van de gezonde partner wordt verwacht dat hij of zij de opvang regelt. U kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van zorgverlofregelingen, crèches of buitenschoolse opvang.

Daarnaast kunt u kijken of uw familie of mensen uit uw kennissenkring kunnen ondersteunen bij uw zorg. Dat bijvoorbeeld iemand die u tijdelijk helpt in het huishouden, u helpt met aankleden of uw ogen druppelt na een oogoperatie. We raden u aan deze afspraken zoveel mogelijk vóór uw ziekenhuisopname te maken. Als u deze mogelijkheden maximaal heeft benut, maar toch niet voldoende zijn, kunnen we kortdurend thuiszorg inzetten. We kijken ook naar voorzieningen, zoals boodschappenservice, maaltijdservice of personenalarmering.

Het WMO-loket van uw gemeente

Als u hulp nodig heeft voor het huishouden, moet u dit zelf aanvragen bij het Wmo-loket in de gemeente waar u woont. Een indicatie voor opvang voor kinderen als een ouder (tijdelijk) uitvalt, moet u ook via het Wmo-loket aanvragen. Wanneer u verwacht dat u vlak na uw ontslag uit Tergooi MC huishoudelijke hulp nodig heeft, is het verstandig deze al vóór uw ziekenhuisopname aan te vragen bij het Wmo-loket. Het duurt meestal meerdere weken voordat uw gemeente uw aanvraag verwerkt heeft.

Een zorghotel, revalidatie-instelling of professionele thuiszorg

Als u nog niet voldoende bent hersteld om zelfstandig naar huis te gaan, kan een zorghotel, revalidatie-instelling of professionele thuiszorg een oplossing zijn. Dit regelt de transferverpleegkundige. Zij geven u hierover informatie en advies.

Persoonlijke verzorging of verpleging via thuiszorg

  • (Kortdurend) thuiszorg is mogelijk voor het aanleren van bepaalde taken, als dagelijks langdurige of intensieve zorg nodig is.
  • Als hulp binnen uw gezin of huishouden of familie- en kennissenkring niet te organiseren valt en bijvoorbeeld uw partner hulpbehoevend is.

Voor het vinden en regelen van passende verpleging en verzorging thuis kunt u terecht bij uw huisarts, het ziekenhuis of een thuiszorgorganisatie.

De wijkverpleegkundige van de thuiszorgorganisatie bespreekt met u de situatie en stelt de indicatie. Thuiszorg in de vorm van verpleging en verzorging wordt geregeld vanuit de zorgverzekeringswet. Dit betekent dat uw zorgverzekeraar deze kosten vergoedt. Ook gaat dit niet ten koste van uw eigen risico.

Medische hulpmiddelen

Mogelijk heeft u na uw ontslag uit het ziekenhuis hulpmiddelen nodig. Veel hulpmiddelen kunt u bij de thuiszorgwinkel huren, lenen of kopen. Huurartikelen zijn bijvoorbeeld een looprek, rollator en krukken. Leenartikelen kunt u met een geldig legitimatiebewijs en uw pasje van de zorgverzekering afhalen bij de thuiszorgwinkel of tegen een vergoeding thuis laten bezorgen. De maximale uitleentermijn is zes maanden.

Als u na ontslag uit het ziekenhuis tijdelijk een ander bed nodig heeft, moet u hier zelf voor zorgen. Alleen als verzorging of verpleging op bed nodig is, komt u in aanmerking voor een ‘ziekenhuisbed’ vanuit de thuiszorgwinkel. Dit bed wordt gratis bij u thuis geplaatst. Bel voor meer informatie, openings­tijden en locaties naar de thuiszorgwinkel in uw regio.

De transferverpleegkundige

De verpleegkundige van de afdeling neemt in overleg met u tijdig contact op met de transferverpleegkundige. De transferverpleegkundige bespreekt met u welke zorg voor u nodig is:

  • thuiszorg
  • tijdelijke opname in een verpleeghuis
  • revalidatie
  • terminale zorg (thuis of in een hospice)
  • opname in een verpleeg- of verzorgingshuis.

Als u naar een andere zorginstelling gaat voor herstel, revalidatie of chronische zorg, kunt u soms een voorkeur aangeven. Als daar geen plaats is, zoeken we een andere zorginstelling waar u naartoe kunt.

Andere taken van de transferverpleegkundige zijn:

  • met u bespreken welke nazorg nodig is
  • adviseren artsen en verpleegkundigen op de afdeling over de nazorg
  • regelen van nazorg met de zorgaanbieders
  • u of uw contactpersoon informeren over de voortgang in het nazorgtraject
  • een passende indicatie aanvragen bij het CIZ
  • voorzieningen en hulpmiddelen regelen voor thuis (bijvoorbeeld een hoog-laagbed)
  • apparatuur regelen (bijvoorbeeld zuurstof voor thuis)

Huisarts

Na uw ontslag uit het ziekenhuis krijgt uw huisarts van uw medisch specialist een brief. Hierin staan gegevens over uw behandeling in het ziekenhuis, eventuele medicijnen bij ontslag en de nabehandeling.

Vervoer

Voor taxivervoer naar huis staat bij de receptie bij de hoofdingang een ‘taxifoon’. Hiermee kunt u gratis een taxibedrijf bellen. De kosten voor het vervoer naar huis (of naar een verpleeg- of verzorgingshuis) zijn voor eigen rekening.

Maaltijden

Bent u na uw verblijf in het ziekenhuis (tijdelijk) niet in staat te koken? Dan kunt u gebruikmaken van kant-en-klaarmaaltijden uit de winkel of een maaltijdvoorziening. Deze maaltijdvoorziening is niet gratis. Iedere gemeente regelt de aanvraag voor de maaltijdvoorziening weer anders. Wilt u hierover meer informatie? Neem dan contact op met uw gemeente of een zorginstelling in uw buurt.

Contact

De afdelingsverpleegkundige of behandelend arts schakelt voor u het Transferpunt in. Heeft u zelf vragen aan het Transferpunt? Dan kunt u ook zelf telefonisch contact opnemen. Krijgt u geen contact? Als u uw telefoonnummer en boodschap achterlaat op het antwoordapparaat, bellen zij u zo spoedig mogelijk terug.